Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 27 listopada 2007 r. - SECAP - Sprawy połączone C-147/06, C-148/06

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

DÁMASA RUIZA-JARABA COLOMERA

przedstawiona w dniu 27 listopada 2007 r.(1)

Sprawy C‑147/06 i C‑148/06

SECAP SpA

przeciwko

Comune di Torino

i

Santorso Soc. coop. arl

przeciwko

Comune di Torino

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di Stato Republiki Włoskiej (Włochy)]

Zamówienia publiczne na roboty budowlane - Udzielanie zamówień - Oferty nienormalnie niskie - Kontradyktoryjne postępowanie sprawdzające - Zamówienia wyłączone z zakresu dyrektyw dotyczących koordynacji procedur - Zasady prawa wspólnotowego w dziedzinie udzielania zamówień - Stosowanie do zamówień wyłączonych - Przepisy krajowe, które nakładają obowiązek automatycznego odrzucenia ofert nienormalnie niskich bez uprzedniego wysłuchania oferenta





I -    Wprowadzenie

1.     Consiglio di Stato (Rada Stanu) Republiki Włoskiej zwraca się do Trybunału w trybie art. 234 WE o ustalenie, czy art. 30 ust. 4 dyrektywy Rady 93/37/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane(2) wywołuje skutki poza samą dyrektywą i czy normuje również udzielanie zamówień nieobjętych zakresem obowiązywania dyrektywy.

2.     W wyroku z dnia 27 września 2001 r. w sprawach połączonych Lombardini i Mantovani(3), Trybunał w pkt 53, dokonując wykładni tego przepisu stwierdził, że jest „istotne”, aby każdy oferent podejrzewany o złożenie oferty nienormalnie niskiej mógł przedstawić w sposób należyty swój punkt widzenia i dostarczyć odpowiednich wyjaśnień.

3.     Niniejsze postępowanie prejudycjalny zmierza do ustalenia, czy ten przepis prawa pozytywnego ucieleśnia podstawową zasadę prawa wspólnotowego, która znajduje zastosowanie do zamówień publicznych niezależnie od tego, czy są one objęte dyrektywami sektorowymi,(4) czy też nie.

4.     Włoski sąd najwyższy zadaje to pytanie w szczególnym kontekście, tj. w kontekście uregulowań wewnętrznych, które ustanawiają obowiązek automatycznego wykluczenia tego rodzaju ofert w postępowaniu o udzielenie zamówień o wartości niższej niż przewidziana w dyrektywach, do czego dochodzi jeszcze stosowana w tej kategorii zamówień praktyka wpływania przez niektórych oferentów na wynik postępowania przetargowego poprzez wybieg() polegający na porozumieniu się dla przedstawienia podobnych ofert celem ustalenia określonego progu odchylenia od normy i usunięcia pozostałych kandydatów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00