Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawiona w dniu 13 grudnia 2007 r. - Marks & Spencer plc przeciwko Commissioners of Customs & Excise. - Sprawa C-309/06., sygn. C-309/06

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 13 grudnia 2007 r.(1)

Sprawa C‑309/06

Marks & Spencer plc

przeciwko

Her Majesty's Commissioners of Customs and Excise

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez House of Lords, Zjednoczone Królestwo)

Podatek od wartości dodanej - System odstępstw zgodnie z art. 28 dyrektywy 77/388 - Zasada neutralności - Zasada równego traktowania - Roszczenie o zwrot podatku w przypadku błędnej wykładni przepisów krajowych przez organy podatkowe - Bezpodstawne wzbogacenie





I -    Wprowadzenie

1.     Artykuł 28 ust. 2 szóstej dyrektywy VAT(2) (zwanej dalej „szóstą dyrektywą”) przejściowo upoważnia państwa członkowskie, pod pewnymi warunkami, do zachowania przepisów stanowiących odstępstwo. W myśl tego przepisu Zjednoczone Królestwo stosuje dla dostawy środków spożywczych zerową stawkę podatkową połączoną z prawem do odliczenia kwot podatku naliczonego (zero-rating).

2.     Ta regulacja nie dotyczy jednak niektórych słodyczy (confectionery). Początkowo organy podatkowe zaliczyły do tej kategorii teacakes wytwarzane przez Marks & Spencer i obłożyły je standardową stawką podatku. W roku 1994 skorygowały one swoje stanowisko i zakwalifikowały teacakes jako uprzywilejowane podatkowo środki spożywcze. W następstwie tego Marks & Spencer złożyła wniosek o zwrot podatku.

3.     Szczególny charakter tego przypadku polega na tym, iż znajdująca zastosowanie regulacja podatkowa jest regulacją , stanowiącą odstępstwo od ogólnych przepisów dyrektywy, która jednak może zostać utrzymana tytułem wyjątku. House of Lords dąży zatem do ustalenia, w jakim stopniu w tych ramach obowiązują zasady wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz, ewentualnie, czy krajowe zasady dotyczące zwrotu, w szczególności przewidziany w nich dla określonych przypadków zarzut bezpodstawnego wzbogacenia, odpowiada wymogom prawa wspólnotowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00