Opinia rzecznika generalnego Tizzano przedstawiona w dniu 30 marca 2006 r. - Klas Rosengren i inni przeciwko Riksklagaren. - Sprawa C-170/04., sygn. C-170/04
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ANTONIA TIZZANA
przedstawiona w dniu 30 marca 2006 r.(1)
Sprawa C‑170/04
Klas Rosengren i in.
przeciwko
Riksĺklagaren
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Högsta domstolen (Szwecja)]
Napoje alkoholowe - Szwedzki monopol sprzedaży detalicznej - Zakaz dokonywania przywozu przez jednostki - Możliwość oddzielenia kwestii związanej z funkcjonowaniem monopolu - Artykuł 31 WE - Artykuł 28 WE - Rozróżnienie - Zgodność
1. Postanowieniem z dnia 30 marca 2004 r. Högsta domstolen (Szwecja) skierował do Trybunału, na podstawie art. 234 WE, cztery pytania prejudycjalne dotyczące zgodności z traktatem WE ustawodawstwa państwa członkowskiego zakazującego przywozu do celów prywatnych towarów, których sprzedaż detaliczna w tymże państwie objęta jest monopolem.
2. W szczególności sąd krajowy pragnie się dowiedzieć, czy tego rodzaju zakaz powinien być oceniany w świetle art. 31 WE dotyczącego monopoli państwowych o charakterze handlowym, czy też w świetle art. 28 WE zakazującego wszelkich ograniczeń ilościowych lub środków o skutku równoważnym oraz, w zależności od przypadku, czy taki zakaz jest zgodny z jednym lub drugim przepisem.
I - Ramy prawne
A - Prawo wspólnotowe
3. Artykuł 31 WE stanowi:
„1. Państwa członkowskie dostosowują monopole państwowe o charakterze handlowym w taki sposób, aby wykluczona była wszelka dyskryminacja między obywatelami państw członkowskich w stosunku do zaopatrzenia i zbytu.
[…]”.
B - Prawo krajowe
Szwedzka ustawa alkoholowa
4. W celu ograniczenia konsumpcji napojów alkoholowych oraz ograniczenia szkodliwych skutków takiej konsumpcji dla zdrowia ludzkiego, Królestwo Szwecji przyjęło alkohollag nr 1738 z dnia 16 grudnia 1994 r. (ustawę alkoholową, zwaną dalej „ustawą alkoholową”).
Ustawa ta reguluje wszystkie aspekty dotyczące produkcji i obrotu takimi napojami, w szczególności ich produkcję, przywóz, sprzedaż detaliczną, sprzedaż w lokalach publicznych oraz ich reklamę.