Opinia rzecznika generalnego Ruiz-Jarabo Colomer przedstawiona w dniu 23 marca 2006 r. - August Storck KG przeciwko Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (OHIM). - Sprawa C-24/05 P., sygn. C-24/05 P
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
DÁMASA RUIZA-JARABA COLOMERA
przedstawiona w dniu 23 marca 2006 r.(1)
Sprawa C‑24/05 P
August Storck KG
przeciwko
Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (OHIM)
Odwołanie - Wspólnotowy znak towarowy - Trójwymiarowy znak towarowy - Owalny kształt cukierka - Bezwzględne podstawy odmowy rejestracji − Brak charakteru odróżniającego − Charakter odróżniający uzyskany w następstwie używania
I - Wprowadzenie
1. Niniejsze odwołanie dotyczy wyroku Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich (czwartej izby) z dnia 10 listopada 2004 r.(2), w którym Sąd ten oddalił skargę o stwierdzenie nieważności decyzji Czwartej Izby Odwoławczej Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) („OHIM”)(3) odmawiającej rejestracji trójwymiarowego znaku towarowego będącego kształtem cukierka koloru jasnobrązowego.
2. Często rozstrzygnięcie dotyczące tego rodzaju oznaczenia wymaga badania jego charakteru odróżniającego, który ma podstawowe znaczenie przy rejestracji. Badanie to doczekało się orzecznictwa w zakresie wykładni art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie wspólnotowego znaku towarowego(4) dostatecznie bogatego, aby można było rozpoznać żądania strony wnoszącej odwołanie, która dodatkowo rozszerzyła jednak zakres postępowania o kwestię nabycia charakteru odróżniającego w następstwie używania.
3. Odwołanie rozszerza spór o niektóre aspekty postępowania przed izbami odwoławczymi OHIM, które zostaną omówione również w niniejszej opinii.
II - Ramy prawne
4. Przepisy niezbędne do rozpoznania odwołania znajdują się w rozporządzeniu nr 40/94.
5. Zgodnie z art. 4 można zarejestrować jako wspólnotowy znak towarowy „jakiekolwiek oznaczenia, które można przedstawić w formie graficznej, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, rysunków, liter, cyfr, kształtu towarów lub ich opakowań, pod warunkiem że oznaczenia takie umożliwiają odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw”.