Opinia rzecznika generalnego Léger przedstawiona w dniu 13 lipca 2006 r. - Maatschap Schonewille-Prins przeciwko Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. - Sprawa C-45/05., sygn. C-45/05
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PHILIPPE’A LÉGERA
przedstawiona w dniu 13 lipca 2006 r. 1(1)
Sprawa C‑45/05
Maatschap Schonewille-Prins
przeciwko
Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez College van Beroep voor het bedrijfsleven (Królestwo Niderlandów)]
„Systemy pomocy wspólnotowej - Sektor wołowiny - Identyfikacja i rejestracja bydła - Premia za ubój - Zintegrowany system zarządzania i kontroli - Obniżki i wyłączenia wspólnotowe - Sankcje krajowe”
1. W drodze niniejszego odesłania prejudycjalnego zwrócono się do Trybunału, aby zdecydował, w jakim stopniu i na jakiej podstawie państwo członkowskie może obniżyć lub wyłączyć prawo do premii za ubój bydła w przypadku stwierdzenia opóźnienia w zgłoszeniu do skomputeryzowanej bazy danych systemu identyfikacji i rejestracji bydła danych dotyczących przewozu zwierząt z lub do gospodarstwa rolnego.
I - Ramy prawne
A - Uregulowania wspólnotowe
2. Zgodnie z art. 11 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(2), producent hodujący bydło w swym gospodarstwie może na wniosek uzyskać prawo do premii za ubój. Premia ta jest przyznawana w momencie uboju kwalifikujących się zwierząt lub ich wywozu do państwa trzeciego.
3. Zgodnie z art. 11 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia :
„Do premii za ubój kwalifikują się:
a) byki, woły, krowy i jałówki po ukończeniu ósmego miesiąca życia;
b) cielęta w wieku od jednego do siedmiu miesięcy i o masie poniżej 160kg
pod warunkiem, że były hodowane przez producenta przez wyznaczony okres.”(3)
Z drugiej strony, motyw rozporządzenia 1254/199 wskazuje, że „płatności bezpośrednie powinny być uzależnione od przestrzegania przez hodowców odnośnych zwierząt właściwych przepisów Wspólnoty w zakresie oznakowania i rejestracji bydła”. Artykuł 21 tego rozporządzenia stanowi w konsekwencji, że „aby zostać objęte płatnościami bezpośrednimi na mocy [rozdziału 1 niniejszego rozporządzenia], zwierzę musi zostać oznakowane i zarejestrowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 820/97 [()]”.()