Opinia rzecznika generalnego Ruiz-Jarabo Colomer przedstawiona w dniu 8 listopada 2006 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Rebublice Włoskiej. - Sprawa C-412/04., sygn. C-412/04
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
DÁMASA RUIZA-JARABA COLOMERA
przedstawiona w dniu 8 listopada 2006 r.(1)
Sprawa C‑412/04
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Włoskiej
Zamówienia publiczne - Kryteria poddania zamówień mieszanych zasadom wspólnotowym - Stosowanie zasad przejrzystości i równości do zamówień wyłączonych ze względu na wartość - Udzielanie zamówień na roboty budowlane z zakresu rozwoju infrastruktury; projektowania, kierowania i kontroli dotyczących robót budowlanych o wartości poniżej progów wspólnotowych; kierowania robotami budowlanymi i kontroli realizacji robót budowlanych; oraz robót budowlanych na zamówienie publiczne prywatnym deweloperom
I - Wprowadzenie
1. Komisja wniosła skargę na podstawie art. 226 WE, wnosząc do Trybunału Sprawiedliwości o stwierdzenie, że Republika Włoska uchybiła zobowiązaniom, ciążącym na niej na mocy art. 43 WE i 49 WE oraz dyrektyw Rady w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi (92/50/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r.)(2), na dostawy (93/36/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r.)(3), na roboty budowlane (93/37/EWG, również z dnia 14 czerwca 1993 r.)(4) i w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (93/38/EWG, także z 14 czerwca 1993 r.)(5).
Zdaniem Komisji uchybienie wynika z art. 2 ust. 1 i 5, art. 17 ust. 12, art. 27 ust. 2, art. 28 ust. 4, art. 30 ust. 6a, art. 37b i 37c ust. 1 ustawy nr 109/94 z dnia 11 lutego 1994 r. Legge quadro in materia di lavori pubblici (ustawa ramowa o zamówieniach publicznych na roboty budowlane)(). Zarzuty są następujące: 1) wyłączenie zamówień mieszanych spod zakresu ustawy nr 109/94, w przypadku gdy dodatkowe roboty budowlane stanowią ponad 50% wartości; 2) udzielanie z wolnej ręki zamówienia posiadaczowi pozwolenia na budowę lub planu zagospodarowania osiedla, jeżeli roboty te nie przekraczają progów określonych w dyrektywie 93/37; 3) sposób powierzania zadań polegających na projektowaniu, kierowaniu i kontrolowaniu w przypadku zamówień nieprzekraczających progów wspólnotowych; 4) powierzenie kierownictwa robót projektantowi, w przypadku gdy ani instytucja zamawiająca, ani inne podmioty publiczne nie mogą się tego podjąć; 5) sposób powierzania zadań kontroli osobom trzecim oraz 6) system koncesji na roboty finansowane ze środków prywatnych.