Orzeczenie
Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 16 lutego 2006 r. - Gaetano Verdoliva przeciwko J. M. Van der Hoeven BV, Banco di Sardegna i San Paolo IMI SpA. - Sprawa C-3/05., sygn. C-3/05
Sprawa C-3/05
Gaetano Verdoliva
przeciwko
J.M. Van der Hoeven BV i in.
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Corte d’appello di Cagliari)
Konwencja brukselska - Orzeczenie o zezwoleniu na wykonanie orzeczenia wydanego w innym umawiającym się państwie - Brak doręczenia lub doręczenie nieprawidłowe - Powzięcie wiedzy - Termin do wniesienia środka zaskarżenia
Opinia rzecznika generalnego J. Kokott przedstawiona w dniu 24 listopada 2005 r. I-0000
Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 16 lutego 2006 r. I-0000
Streszczenie wyroku
Konwencja o jurysdykcji i wykonywaniu orzeczeń sądowych - Wykonanie - Orzeczenie o zezwoleniu na wykonanie - Doręczenie
(konwencja brukselska z dnia 27 września 1968 r. art. 36)
Artykuł 36 konwencji z dnia 27 września 1968 r. o jurysdykcji i wykonywaniu orzeczeń sądowych w sprawach cywilnych i handlowych, zmienionej konwencjami w sprawie przystąpienia z 1978 r., 1982 r. i z 1989 r. należy interpretować w ten sposób, że ustanawia on wymóg prawidłowego doręczenia orzeczenia o zezwoleniu na wykonanie stosownie do przepisów proceduralnych umawiającego się państwa, w którym złożony został wniosek o wykonanie, a zatem, w przypadku braku doręczenia lub nieprawidłowego doręczenia orzeczenia o zezwoleniu na wykonanie, samo powzięcie wiedzy o tym orzeczeniu przez dłużnika nie powoduje rozpoczęcia biegu terminu, określonego w tym artykule.
W istocie w pierwszym rzędzie wymóg doręczenia orzeczenia o zezwoleniu na wykonanie ma za zadanie, z jednej strony, ochronę praw dłużnika, a z drugiej, umożliwienie w celach dowodowych dokładnego obliczenia bezwzględnego terminu do wniesienia środka zaskarżenia, o którym mowa w tym przepisie. Ta podwójna funkcja w powiązaniu z uproszczeniem formalności, jakich wymaga się przy wykonywaniu orzeczeń sądowych wydanych w innych umawiających się państwach, tłumaczy dlaczego konwencja stosuje w stosunku do powiadomienia dłużnika o orzeczeniu o zezwoleniu na wykonanie bardziej surowe wymogi formalne niż wymogi stosowane do powiadomienia o tym samym orzeczeniu wnioskodawcy. W drugim rzędzie gdyby liczyła się sama tylko wiedza dłużnika o orzeczeniu o zezwoleniu na wykonanie, mogłoby to pozbawić znaczenia wymóg doręczenia i uczynić ponadto trudniejszym dokładne obliczenie terminu, o którym mowa w tym przepisie, co tym samym oznaczałoby niepowodzenie w jednolitym stosowaniu przepisów konwencji.