Orzeczenie
Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 23 lutego 2006 r. - Siemens AG przeciwko VIPA Gesellschaft für Visualisierung und Prozeßautomatisierung mbH. - Sprawa C-59/05., sygn. C-59/05
Sprawa C-59/05
Siemens AG
przeciwko
VIPA Gesellschaft für Visualisierung und Prozeßautomatisierung mbH
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesgerichtshof)
Zbliżanie ustawodawstw - Dyrektywy 84/450/EWG i 97/55/WE - Reklama porównawcza - Nieuczciwe wykorzystanie reputacji znaku wyróżniającego konkurenta
Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 23 lutego 2006 r. I-0000
Streszczenie wyroku
Zbliżanie ustawodawstw - Reklama wprowadzająca w błąd i reklama porównawcza - Dyrektywa 84/450
(dyrektywa Rady 84/450, art. 3 a ust. 1 lit. g), zmieniona dyrektywą 97/55)
W ramach art. 3a ust. 1 lit. g) dyrektywy 84/450 dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej, zmienionej dyrektywą 97/55, korzyść, jaką reklama porównawcza stanowi dla konsumentów, musi być koniecznie wzięta pod uwagę przy dokonywaniu oceny, czy wykorzystanie przez reklamodawcę reputacji związanej ze znakiem towarowym, z nazwą handlową lub z innymi znakami wyróżniającymi konkurenta ma bezprawny charakter. Natomiast korzyść, jaką reklamodawca czerpie z reklamy porównawczej, której istnienie jest oczywiste z uwagi na sam charakter tego typu reklamy, nie może sama w sobie stanowić decydującego elementu w ocenie zgodności z prawem zachowania tego reklamodawcy.
Wynika z tego, że przepis ten powinien być interpretowany w ten sposób, iż wykorzystując w swoich katalogach trzon znaku wyróżniającego producenta, tj. system numeracji zamówień jego produktów znany w fachowych kręgach, konkurujący dostawca nie korzysta w bezprawny sposób z reputacji związanej z tym znakiem wyróżniającym.