Orzeczenie
Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 18 maja 2006 r. - Archer Daniels Midland Co. i Archer Daniels Midland Ingredients Ltd przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. - Sprawa C-397/03 P., sygn. C-397/03 P
Sprawa C‑397/03 P
Archer Daniels Midland Co.
i
Archer Daniels Midland Ingredients Ltd
przeciwko
Komisji Wspólnot Europejskich
Odwołanie - Konkurencja - Porozumienia, decyzje i uzgodnione praktyki - Rynek lizyny syntetycznej - Grzywny - Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien - Brak mocy wstecznej - Zasada non bis in idem - Równość traktowania - Obrót, który może zostać wzięty pod uwagę
Streszczenie wyroku
1. Konkurencja - Grzywny - Kwota - Ustalenie
(rozporządzenie Rady nr 17, art. 15 ust. 2; komunikat Komisji 98/C 9/03)
2. Odwołanie - Właściwość Trybunału
(art. 81 WE; statut Trybunału Sprawiedliwości, art. 58; rozporządzenie Rady nr 17, art. 15)
3. Konkurencja - Grzywny - Kwota
(rozporządzenie Rady nr 17, art. 15)
4. Odwołanie - Zarzuty - Niewystarczające uzasadnienie - Podanie przez Sąd uzasadnienia dorozumianego - Dopuszczalność - Warunki
(art. 225 WE; statut Trybunału Sprawiedliwości, art. 36 i 53 akapit pierwszy)
5. Akty instytucji - Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych za naruszenie reguł konkurencji
(komunikat Komisji 98/C 9/03)
6. Konkurencja - Grzywny - Kwota - Wykonywanie przez Sąd nieograniczonego prawa orzekania
(art. 229 WE; rozporządzenie Rady nr 17, art. 17; komunikat Komisji 98/C 9/03)
7. Konkurencja - Grzywny - Kwota - Ustalenie - Kryteria
(rozporządzenie Rady nr 17, art. 15 ust. 2)
Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 15 ust. 2 rozporządzenia nr 17 oraz art. 65 ust. 5 traktatu EWWiS są częścią ram prawnych określających kwotę grzywien, co skutkuje tym, iż ich stosowanie do naruszeń dokonanych przed ich przyjęciem mogłoby naruszać zasadę niedziałania prawa wstecz. W istocie zmiana polityki represyjnej, takiej jak ogólna polityka konkurencji Komisji w zakresie grzywien, w szczególności gdy następuje ona poprzez przyjęcie takich norm postępowania jak wytyczne, może odnosić skutki z punktu widzenia zasady niedziałania prawa wstecz.