Orzeczenie
Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 6 lipca 2006 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Portugalskiej. - Sprawa C-53/05., sygn. C-53/05
Sprawa C‑53/05
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Portugalskiej
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 92/100/EWG - Prawo autorskie - Najem i użyczenie - Brak transpozycji w wyznaczonym terminie
Streszczenie wyroku
1. Zbliżanie ustawodawstw - Prawo autorskie i prawa pokrewne - Prawo najmu i użyczenia utworów objętych ochroną - Dyrektywa 92/100
(dyrektywa Rady 92/100, art. 1 i 5)
2. Skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego - Uchybienie obowiązkom wynikającym z decyzji lub z dyrektywy - Środki obrony
(art. 226 WE)
1. Uchybia zobowiązaniom państwa członkowskiego ciążącym na nim na mocy art. 1 i 5 dyrektywy 92/100 w sprawie prawa najmu i użyczenia oraz niektórych praw pokrewnych prawu autorskiemu w zakresie własności intelektualnej państwo członkowskie, które zwalnia z obowiązku zapłaty wynagrodzenia należnego twórcom z tytułu publicznego użyczenia wszystkie kategorie przedsiębiorstw biorące utwory w publiczne użyczenie.
W istocie art. 5 ust. 3 tej dyrektywy, na podstawie którego państwa członkowskie mogą wyłączyć określone kategorie przedsiębiorstw z płatności wynagrodzenia należnego twórcom z tytułu publicznego użyczenia określonego w ust. 1 tego artykułu, nie można interpretować w ten sposób, że miałby on zezwalać na całkowite zniesienie obowiązku zapłaty wynagrodzenia, albowiem wskutek takiej wykładni ust. 1 tego artykułu byłby zupełnie pozbawiony znaczenia i - w związku z tym - nieskuteczny. Dyrektywa ma bowiem na celu zapewnienie twórcom i wykonawcom odpowiednich dochodów i zwrotu niezwykle wysokich i ryzykownych nakładów, które są niezbędne w szczególności przy produkcji fonogramów i filmów. Zwolnienie wszystkich przedsiębiorstw biorących utwory w omawiane użyczenie z obowiązku określonego w art. 5 ust. 1 dyrektywy pozbawiłoby twórców wynagrodzenia umożliwiającego odzyskanie poczynionych przez nich nakładów. Miałoby to również negatywny wpływ na proces powstawania nowych utworów.