Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 6 lipca 2006 r. - J. J. Kersbergen-Lap i D. Dams-Schipper przeciwko Raad van Bestuur van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen. - Sprawa C-154/05., sygn. C-154/05

Sprawa C‑154/05

J.J. Kersbergen-Lap i D. Dams-Schipper

przeciwko

Raad van Bestuur van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rechtbank te Amsterdam)

Zabezpieczenie społeczne pracowników migrujących - Rozporządzenie (EWG) nr 1408/71 - Artykuł 4 ust. 2a i art. 10a, jak również załącznik IIa - Specjalne świadczenia nieskładkowe - Świadczenia niderlandzkie dla młodych osób niepełnosprawnych - Brak możliwości przenoszenia

Streszczenie wyroku

Zabezpieczenie społeczne pracowników migrujących - Specjalne świadczenia nieskładkowe

(rozporządzenie Rady nr 1408/71, art. 4 ust. 2a i art. 10a i załącznik IIa)

Świadczenie przysługujące na podstawie niderlandzkiej ustawy o ubezpieczeniu młodych osób niepełnosprawnych w razie niezdolności do pracy (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten), wskazane w załączniku IIa rozporządzenia nr 1408/71, w brzmieniu zmienionym i zaktualizowanym rozporządzeniem nr 118/97, ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem nr 307/1999, należy uznać za specjalne świadczenie nieskładkowe w rozumieniu art. 4 ust. 2a rozporządzenia nr 1408/71, ponieważ po pierwsze stanowi ono świadczenie zastępcze skierowane do osób, które nie spełniają przesłanek ubezpieczenia dla uzyskania świadczenia z tytułu inwalidztwa w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, i posiada cechy pomocy społecznej uzasadnionej względami ekonomicznymi i społecznymi, a po drugie jego przyznanie nie zależy od tego, aby beneficjent posiadał również prawo do innego świadczenia składkowego z zabezpieczenia społecznego. Wynika stąd, że jedynie zasada koordynacji zawarta w art. 10a tego rozporządzenia powinna znaleźć zastosowanie i tym samym wspomniane świadczenie może przysługiwać tylko osobom zamieszkującym w państwie członkowskim, które je wprowadziło.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00