Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 7 września 2006 r. - Alexander Jehle a Weinhaus Kiderlen przeciwko Land Baden-Württemberg. - Sprawa C-489/04., sygn. C-489/04
Sprawa C‑489/04
Alexander Jehle, Weinhaus Kiderlen
przeciwko
Land Baden‑Württemberg
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Verwaltungsgericht Sigmaringen)
Rozporządzenie (WE) nr 1019/2002 - Artykuł 2 akapit pierwszy - Oliwa z oliwek i oliwa z wytłoczyn z oliwek - Normy handlowe - Handel detaliczny - Sposób oferowania konsumentom końcowym - Metoda zwana „bag in the box”
Streszczenie wyroku
1. Rolnictwo - Wspólna organizacja rynków - Oleje i tłuszcze - Oliwa z oliwek - Normy handlowe
(rozporządzenie Komisji nr 1019/2002, zmienione rozporządzeniem nr 1176/2003, art. 2 akapit pierwszy)
2. Rolnictwo - Wspólna organizacja rynków - Oleje i tłuszcze - Oliwa z oliwek - Normy handlowe
(rozporządzenie Komisji nr 1019/2002, zmienione rozporządzeniem nr 1176/2003, art. 2 akapit pierwszy)
1. Rozporządzenie nr 1019/2002 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do oliwy z oliwek, zmienione rozporządzeniem nr 1176/2003, a w szczególności jego art. 2 akapit pierwszy, który stanowi, że oliwę z oliwek i oliwę z wytłoczyn z oliwek należy oferować konsumentom końcowym w opakowaniach o maksymalnej pojemności pięciu litrów, których jednokrotne otwarcie uniemożliwia już ponowne zapieczętowanie i które są oznaczone zgodnie z pewnymi szczególnymi dla tych produktów zasadami etykietowania, należy interpretować w ten sposób, że oliwę z oliwek i oliwę z wytłoczyn z oliwek można oferować konsumentom końcowym wyłącznie w opakowaniu spełniającym wymagania ustanowione w tym przepisie.
(por. pkt 33 oraz pkt 1 sentencji)
Artykuł 2 akapit pierwszy rozporządzenia nr 1019/202 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do oliwy z oliwek, zmienionego rozporządzeniem Komisji nr 1176/2003, który stanowi, że oliwę z oliwek i oliwę z wytłoczyn z oliwek należy oferować konsumentom końcowym w opakowaniach o maksymalnej pojemności pięciu litrów, których jednokrotne otwarcie uniemożliwia już ponowne zapieczętowanie i które są oznaczone zgodnie z pewnymi szczególnymi dla tych produktów zasadami etykietowania, należy interpretować w ten sposób, że zabrania on takiego sposobu sprzedaży, jak metodą zwaną „bag in the box”, który nie spełnia warunków ustanowionych w tym przepisie. W istocie ze względu na konieczność przelania oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek na miejscu sprzedaży z pojemnika, który jest otwarty lub który trzeba otworzyć, do naczynia zakupionego lub przyniesionego przez konsumenta końcowego, taki sposób sprzedaży nie spełnia ustanowionego w art. 2 akapit pierwszy wymogu dotyczącego sposobu zamknięcia, który oznacza, że w celu zapewnienia autentyczności oliwy z oliwek konsument końcowy sam może otworzyć opakowanie.