Opinia rzecznika generalnego Tizzano przedstawiona w dniu 10 listopada 2005 r. - Wienand Meilicke, Heidi Christa Weyde i Marina Stöffler przeciwko Finanzamt Bonn-Innenstadt. - Sprawa C-292/04., sygn. C-292/04
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ANTONIA TIZZANA
przedstawiona w dniu 10 listopada 2005 r.(1)
Sprawa C‑292/04
Wienand Meilicke
Heidi Christa Weyde
Marina Stöffler
przeciwko
Finanzamt Bonn-Innenstadt
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Finanzgericht w Kolonii (Niemcy)]
Ograniczenie swobodnego przepływu kapitału - Podatek dochodowy - Zaliczenie na poczet podatku w związku z dywidendami wypłacanymi przez spółki z siedzibą w Niemczech - Skutki czasowe wyroku Trybunału - Ograniczenia
1. Postanowieniem, które wpłynęło w dniu 9 lipca 2004 r. Finanzgericht Köln (Niemcy) przedłożył Trybunałowi pytanie prejudycjalne w celu ustalenia, czy niemieckie przepisy przyznające podatnikom prawo do zaliczenia na poczet podatku z tytułu dywidend, które są wypłacane przez spółki z siedzibą w Niemczech, są zgodne z art. 56 WE i 58 WE.
I - Ramy prawne
A - Przepisy wspólnotowe
2. Jak wiadomo, art. 56 ust. 1 WE zakazuje „wszelkich ograniczeń w przepływie kapitału między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a państwami trzecimi”.
3. Artykuł 58 WE dodaje jednak, że zakaz ten:
„1. […] nie narusza prawa państw członkowskich do:
a) stosowania odpowiednich przepisów ich prawa podatkowego traktujących odmiennie podatników ze względu na różne miejsce zamieszkania lub inwestowania kapitału;
b) podejmowania wszelkich środków niezbędnych do zapobiegania naruszeniom ich ustaw i aktów wykonawczych, zwłaszcza w sferze podatkowej […].
[…]
3. Środki i procedury wymienione w ustępach 1 i 2 nie powinny stanowić arbitralnej dyskryminacji ani ukrytego ograniczenia w swobodnym przepływie kapitału i płatności w rozumieniu artykułu 56”.
B - Przepisy krajowe
Artykuł 36 ust. 2 pkt 3 w związku z § 20 ustawy o podatku dochodowym (Einkommensteuergesetz, zwanej dalej „EStG”)() pozwala podatnikom pomniejszyć zobowiązanie wobec niemieckiego fiskusa z tytułu podatku dochodowego o 3/7 dywidend wypłacanych im przez spółki z siedzibą w Niemczech. Natomiast żaden z przepisów nie pozwala na zastosowanie tego mechanizmu zwanego potocznie „zaliczeniem na poczet podatku” w stosunku do dywidend wypłacanych przez spółki posiadające siedzibę w innych państwach członkowskich.