Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Poiares Maduro przedstawiona w dniu 27 stycznia 2005 r. - Celtec Ltd przeciwko John Astley oraz inne. - Sprawa C-478/03., sygn. C-478/03

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

POIARESA MADURA

przedstawiona w dniu 27 stycznia 2005 r.(1)

Sprawa C‑478/03

Celtec Ltd

przeciwko

Johnowi Astleyowi,

Julie Owens

i

Deborah Lynn Hawkes

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez House of Lords (Zjednoczone Królestwo)]

Przejęcie przedsiębiorstw - Prywatyzacja - Data przejęcia - Prawa pracowników - Prawa i obowiązki zbywającego wynikające z umowy o pracę obowiązującej w dacie przejęcia





1.     Pytania przedłożone przez House of Lords (Zjednoczone Królestwo) dotyczą zasad stosowania dyrektywy Rady 77/187/EWG z dnia 14 lutego 1977 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części zakładów(2) przy prywatyzacji usług w zakresie szkolenia zawodowego w Walii. W trakcie tej prywatyzacji urzędnicy zostali początkowo oddelegowani, a następnie zatrudnieni w podmiocie prywatnym, który zastąpił lokalne agencje do spraw zatrudnienia wykonujące te usługi. House of Lords ma przede wszystkim wątpliwości co do tego, jaka data powinna zostać przyjęta jako „data przejęcia”, gdy to przejęcie przybiera formę złożonej, wieloetapowej operacji. Odesłanie to stanowi okazję sprecyzowania tego pojęcia, które dotychczas nie znalazło się w centrum uwagi sądów krajowych, mimo iż często zwracały się one o wykładnię dyrektywy 77/187.

I -    Przedstawienie okoliczności faktycznych i pytań prejudycjalnych

2.     W ramach reformy administracyjnej ogłoszonej w 1989 r. rząd Zjednoczonego Królestwa utworzył „Training and Enterprise Councils” (rady ds. szkolenia i przedsiębiorczości, zwane dalej „radami TEC”) zastępujące lokalne agencje finansowane przez rząd i administrowane przez urzędników, które były odpowiedzialne za realizację programów szkoleniowych dla młodzieży i bezrobotnych. W celu przeprowadzenia tej stopniowej prywatyzacji rady TEC korzystały z lokali Department of Employment (ministerstwa pracy) oraz miały swobodny dostęp do systemów informatycznych i baz danych. W początkowym okresie działalności, szacowanym na trzy lata, personel lokalnych agencji został oddelegowany, zachowując swój status urzędniczy. W ten sposób działania z zakresu szkolenia mogły być kontynuowane przez wykwalifikowany personel, którego kosztów nie pokrywały rady TEC. Urzędnicy Department of Employment wykonywali te same obowiązki w tych samych budynkach pod nadzorem rad TEC. W piśmie z dnia 16 grudnia 1991 r. skierowanym przez Secretary of State do przewodniczących „Staffing Group” (grup odpowiedzialnych za sprawy personalne) rad TEC(), zostało jednak przewidziane docelowe przejęcie przez rady TEC statusu pracodawcy w odniesieniu do tych pracowników. Pod koniec okresu oddelegowania zaproponowano pracownikom bądź przeniesienie w ramach Department of Employment na inne stanowisko, bądź kontynuowanie dotychczasowych zadań w charakterze pracowników rad TEC. W związku z tym Department of Employment zawarł w 1992 r. z radami TEC porozumienie definiujące ich wzajemne zobowiązania wobec urzędników, którzy zmienili swój status i stali się pracownikami rad TEC(). Przy okazji została poruszona kwestia ewentualnego stosowania Transfer of Undertakings (Protection of Employment) Regulations 1981 (rozporządzenia z 1981 r. o przejęciu przedsiębiorstwa - ochronie zatrudnienia), transponującego dyrektywę 77/187 do prawa brytyjskiego. Problem ten jednak nie został rozstrzygnięty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00