Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawiona w dniu 10 marca 2005 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Hiszpanii. - Sprawa C-503/03., sygn. C-503/03

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 10 marca 2005 r.(1)

Sprawa C‑503/03

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Królestwu Hiszpanii

Dyrektywa 64/221/EWG - Obywatele państw trzecich będący małżonkami obywateli państw członkowskich - Prawo wjazdu i pobytu - Ograniczenie ze względu na porządek publiczny - System informacyjny Schengen - Wpis do celów odmowy wjazdu - Obowiązek uzasadnienia





I -    Wprowadzenie

1.     W niniejszym postępowaniu w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego Komisja zarzuca Królestwu Hiszpanii naruszenie pod wieloma względami dyrektywy 64/221/EWG(2). Dyrektywa ta określa warunki, na jakich państwa członkowskie mogą ograniczyć prawo wjazdu oraz pobytu obywateli innych państw członkowskich oraz członków ich rodzin ze względów porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego oraz zdrowia publicznego.

2.     Przyczyną sporu jest praktyka administracyjna Hiszpanii, polegająca na odmowie obywatelom państw trzecich wjazdu oraz wydania wizy bez bliższego zbadania okoliczności konkretnej sprawy, w przypadku gdy zainteresowane osoby zostały objęte wpisem do celów odmowy wjazdu w ramach komputerowego Systemu Informacyjnego Schengen (zwanego dalej „SIS”). Komisja stoi na stanowisku, że w przypadku obywateli państw trzecich będących małżonkami obywateli państw członkowskich tego rodzaju automatyzm jest niezgodny z przywołaną dyrektywą. Królestwo Hiszpanii podnosi w szczególności na swoją obronę, że przyjęta przez nie praktyka administracyjna odpowiada stosownym wymogom konwencji wykonawczej z Schengen(3) (zwanej dalej „konwencją wykonawczą”). Powstaje zatem pytanie, czy właściwe postanowienia dorobku Schengen są zgodne z prawem wspólnotowymi w jaki sposób należy rozstrzygnąć ewentualne niezgodności.

II - Ramy prawne

A -    Dyrektywa 64/221

3.     Komisja podnosi naruszenie następujących artykułów dyrektywy 64/221:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00