Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Geelhoed przedstawiona w dniu 10 marca 2005 r. - Katja Candolin, Jari-Antero Viljaniemi i Veli-Matti Paananen przeciwko Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjola i Jarno Ruokoranta. - Sprawa C-537/03., sygn. C-537/03

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

L.A. GEELHOEDA

przedstawiona w dniu 10 marca 2005 r.(1)

Sprawa C‑537/03

Katja Candolin

Jari-Antero Viljaniemi

Veli-Matti Paananen

przeciwko

Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjola

Jarnowi Ruokorancie

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Korkein oikeus (Finlandia)]

Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych - Dyrektywy 72/166/EWG, 84/5/EWG i 90/232/EWG - Szkody poniesione przez pasażerów





I -    Wprowadzenie

1.     W niniejszej sprawie Korkein oikeus (sąd najwyższy) zwrócił się do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przedstawiając szereg pytań dotyczących wykładni dyrektywy 72/166/EWG z dnia 24 kwietnia 1972 r.(2) (zwanej dalej „pierwszą dyrektywą”), dyrektywy 84/5/EWG z dnia 30 grudnia 1983 r.(3) (zwanej dalej „drugą dyrektywą”) oraz dyrektywy 90/232/EWG z dnia 14 maja 1990 r.(4) (zwanej dalej „trzecią dyrektywą”) w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych.

2.     Składając wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, sąd krajowy zmierza zasadniczo do ustalenia, czy pasażera, który doznał obrażeń, a który wiedział lub powinien był wiedzieć, że w momencie wypadku kierowca pojazdu mechanicznego był nietrzeźwy, można w całości lub w części pozbawić na podstawie prawa krajowego ochrony wynikającej z dyrektyw wspólnotowych dotyczących ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych.

II - Uregulowania wspólnotowe

3.     Od 1972 roku ustawodawca wspólnotowy przyjmuje dyrektywy mające na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich dotyczących ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00