Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 21 kwietnia 2005 r. - Impresa Portuale di Cagliari - Sprawa C-174/03

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

F. G. JACOBSA

przedstawiona w dniu 21 kwietnia 2005 r.(1)

Sprawa C‑174/03

Impresa Portuale di Cagliari Srl

przeciwko

Tirrenia di Navigazione SpA






1.     W niniejszej sprawie Tribunale amministrativo per la Sardegna (sąd administracyjny na Sardynii, Włochy) zwrócił się do Trybunału z dwoma pytaniami dotyczącymi wykładni dyrektywy Rady 93/38/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji(2).

2.     Po pierwsze, sąd krajowy pragnie wyjaśnić, w jaki sposób dla celów dyrektywy 93/38 zakwalifikować podmiot, którego działalność częściowo wykonywana jest w warunkach konkurencji, a częściowo w ramach faktycznego monopolu.

3.     Następnie, zależnie od odpowiedzi na to pytanie, chciałby wiedzieć, czy specyfikacje techniczne, o których mowa w art. 18 dyrektywy 93/38, muszą być sporządzane przed dokonaniem wyboru zwycięskiego oferenta i czy muszą być publikowane.

 Dyrektywa

4.     W zakresie, w jakim ma to znaczenie w niniejszej sprawie, cele dyrektywy 93/38 opisane zostały w jej preambule.

5.     Motywy 11 i 12 preambuły stanowią, że głównymi powodami, dla których podmioty działające w tych sektorach nie dokonują zakupów w oparciu o reguły konkurencji obejmującej cały obszar Wspólnoty, są: „zamknięty charakter rynków, na których działają, ze względu na prawa specjalne lub wyłączne przyznane przez władze krajowe” oraz „możliwość wpływania, w rozmaity sposób, przez władze krajowe, na działania tych podmiotów, włączając w to zaangażowanie kapitałowe i posiadanie reprezentacji w ich organach administracji, zarządu lub nadzoru”.

6.     Odnośnie do zakresu stosowania, motyw 13 preambuły stanowi, że „niniejsza dyrektywa nie powinna mieć zastosowania do działalności takiej kategorii podmiotów, które działają poza sektorami [o których mowa] albo co prawda działają w tych sektorach, jednakże są bezpośrednio poddane siłom konkurencji na rynkach, do których dostęp jest nieograniczony”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00