Orzeczenie
Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 28 kwietnia 2005 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Rebublice Włoskiej. - Sprawa C-410/03., sygn. C-410/03
Sprawa C‑410/03
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Włoskiej
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 1999/95/WE - Czas pracy marynarzy na pokładach statków - Brak transpozycji w przepisanym terminie
Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 28 kwietnia 2005 r. I‑0000
Streszczenie wyroku
1. Akty instytucji - Dyrektywy - Wykonanie przez państwa członkowskie - Konieczność pełnej transpozycji - Dyrektywa 1999/95 - Przepis dotyczący jedynie stosunków pomiędzy państwami członkowskimi a Komisją - Przepis niekoniecznie wymagający specyficznych środków transpozycji - Konieczność zapewnienia skuteczności dyrektywy - Zwykły obowiązek poinformowania - Brak
(dyrektywa 1999/95 Parlamentu Europejskiego i Rady, art. 3 akapit pierwszy)
2. Akty instytucji - Dyrektywy - Wykonanie przez państwa członkowskie - Konieczność pełnej transpozycji - Dyrektywa 1999/95 - Przepis przewidujący obowiązek poinformowania wynikający z prawa publicznego międzynarodowego - Informacja służąca zapewnieniu bezpieczeństwa na morzu w przypadku oczywistego zagrożenia - Pełna skuteczność
(dyrektywa 1999/95 Parlamentu Europejskiego i Rady, art. 6 ust. 1)
1. Przepis, który dotyczy jedynie stosunków pomiędzy państwem członkowskim a Komisją lub innymi państwami członkowskimi, nie musi co do zasady podlegać transpozycji. Jednak każde z państw członkowskich będących adresatami dyrektywy jest zobowiązane do przyjęcia w ramach swojego krajowego systemu prawnego wszelkich środków niezbędnych w celu zapewnienia pełnej skuteczności dyrektywy, zgodnie z celem, któremu służy.
2. Nie jest tak w przypadku art. 3 akapit pierwszy dyrektywy 1999/95 dotyczącej egzekwowania przepisów odnoszących się do godzin pracy marynarzy na pokładach statków zawijających do portów Wspólnoty, której celem jest między innymi polepszenie warunków życia i pracy marynarzy oraz bezpieczeństwa na morzu. Celem sprawozdania dla rządu państwa, w którym statek jest zarejestrowany, jest zasygnalizowanie sytuacji oczywistego zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia członków załogi. Służy ono bezpośrednio usunięciu tego zagrożenia i nie dotyczy wyłącznie zwykłego obowiązku poinformowania. Pełna skuteczność normy wymaga zatem transpozycji.