Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Léger przedstawiona w dniu 15 stycznia 2004 r. - Heidelberger Bauchemie GmbH. - Sprawa C-49/02., sygn. C-49/02
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PHILIPPE’A LÉGERA
przedstawiona w dniu 15 stycznia 2004 r.(1)
Sprawa C-49/02
Heidelberger Bauchemie GmbH
[wniosek Bundespatentgericht (Niemcy) o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym]
Znaki towarowe - Pierwsza dyrektywa 89/104/EWG - Artykuł 2 - Oznaczenia, z których może składać się znak towarowy - Dwa kolory per se - Wyłączenie
1. Niniejsza sprawa ponownie podnosi kwestię, czy dwa kolory per se, to jest bez kształtu ani zarysu, mogą stanowić znak towarowy w rozumieniu art. 2 pierwszej dyrektywy Rady 89/104/EWG (2). W wyroku z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie Libertel (3) Trybunał wypowiedział się odnośnie do problemu, czy kolor per se spełnia wymagane tym przepisem przesłanki. W niniejszej sprawie Bundespatentgericht (sąd federalny właściwy w przedmiocie własności przemysłowej) (Niemcy) stawia Trybunałowi pytanie, czy dwa kolory per se, to jest dwa kolory bez kształtu ani zarysu i bez określonego rozmieszczenia, mogą stanowić znak towarowy w rozumieniu wspomnianego art. 2 dyrektywy.
I - Ramy prawne
A - Prawo wspólnotowe
2. Dyrektywa ma na celu zniesienie rozbieżności między ustawodawstwami Państw Członkowskich w zakresie znaków towarowych, mogących zakłócać konkurencję w ramach wspólnego rynku (4). Zmierza ona do zbliżenia tych przepisów Państw Członkowskich w przedmiocie znaków towarowych, które w sposób najbardziej bezpośredni oddziałują na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (5). Wśród jej przepisów znajdują się przepisy definiujące warunki zarejestrowania znaku towarowego (6) i określające ochronę, z jakiej korzystają właściwie zarejestrowane znaki towarowe (7).
3. Artykuł 2 dyrektywy definiuje oznaczenia, z których może składać się znak towarowy. Jest on sformułowany następująco:
„Znak towarowy może składać się z jakiegokolwiek oznaczenia, które można przedstawić w formie graficznej, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, rysunków, liter, cyfr, kształtu towarów lub ich opakowań, pod warunkiem że oznaczenia takie umożliwiają odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw”.