Opinia rzecznika generalnego Geelhoed przedstawiona w dniu 24 czerwca 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec. - Sprawa C-126/03., sygn. C-126/03
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
L. A. GEELHOEDA
przedstawiona w dniu 24 czerwca 2004 r. (1)
Sprawa C‑126/03
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Federalnej Niemiec
Uchybienie zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Artykuły 8 i 11 ust. 1 dyrektywy Rady 92/50/EWG odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi - Umowa dotycząca transportu odpadów zawarta przez miasto Monachium z pominięciem wspólnotowych reguł dotyczących uprzedniego opublikowania ogłoszenia o zamówieniu
I - Wprowadzenie
1. W niniejszej sprawie Komisja wystąpiła do Trybunału przeciwko Republice Federalnej Niemiec ze względu na fakt zawarcia przez miasto Monachium z prywatnym przedsiębiorstwem umowy dotyczącej transportu odpadów z pominięciem przepisów dyrektywy Rady 92/50/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi (zwanej dalej „dyrektywą 92/50”) (2).
2. Kluczowa kwestia w niniejszym sporze dotyczy rozstrzygnięcia, czy miasto Monachium, będące jednostką samorządu terytorialnego, należy uznać za instytucję zamawiającą w sytuacji, gdy bierze ono udział w procedurze udzielania zamówień publicznych i działa na rynku w charakterze usługodawcy (pomimo że zleca ono niektóre zadania prywatnemu przedsiębiorstwu bez przeprowadzenia w tym celu procedury udzielania zamówień publicznych).
II - Ramy prawne
3. Artykuł 1 lit. a) dyrektywy 92/50 stanowi, że „zamówienia publiczne na usługi” oznaczają umowy o charakterze odpłatnym, zawierane na piśmie pomiędzy usługodawcą a instytucją zamawiającą, z wyłączeniem zamówień wymienionych w ppkt i)-ix).
Artykuł 1 lit. a) dyrektywy 92/50 w ppkt ii) wyłącza „zamówienia udzielane w dziedzinach określonych w art. 2, 7, 8, i 9 dyrektywy 90/531/EWG lub spełniające warunki art. 6 ust. 2 tej samej dyrektywy”.