Opinia rzecznika generalnego Stix-Hackl przedstawiona w dniu 1 lipca 2004 r. - Sintesi SpA przeciwko Autorit per la Vigilanza sui Lavori Pubblici. - Sprawa C-247/02., sygn. C-247/02
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
CHRISTINE STIX-HACKL
przedstawiona w dniu 1 lipca 2004 r. (1)
Sprawa C-247/02
Sintesi SpA
przeciwko
Autoritŕ per la Vigilanza sui Lavori Pubblici
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale Amministrativo Regionale per la Lombardia (Włochy)]
Artykuł 30 ust.1 dyrektywy 93/37EWG - Zamówienia publiczne na roboty budowlane - Kryterium udzielania zamówień - Prawo instytucji zamawiającej do wyboru kryterium najniższej ceny albo kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie - Przepisy krajowe dopuszczające stosowanie wyłącznie kryterium najniższej ceny w ramach procedur otwartych i procedur ograniczonych
I - Wprowadzenie
1. Niniejsze postępowanie dotyczy pytania, czy Państwa Członkowskie mogą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązać instytucje zamawiające do stosowania kryterium najniższej ceny jako wyłącznego kryterium udzielenia zamówienia.
II - Ramy prawne
A - Prawo wspólnotowe
2. Przepisy prawa wspólnotowego mające zastosowanie w niniejszej sprawie zawiera dyrektywa Rady 93/37/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotycząca koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane (2) (zwana dalej „dyrektywą 93/37”).
3. Dyrektywa 93/37 znajduje zastosowanie zasadniczo do udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, jednakże art. 3 zawiera także przepisy dotyczące udzielania koncesji na roboty budowlane. Ponadto art. 3 zawiera przepisy dotyczące udzielania zamówień przez koncensjonariusza.
Artykuł 3 ust. 3 zawiera regulację dotyczącą sytuacji, gdy koncesjonariusz sam jest instytucją zamawiającą w rozumieniu art. 1 lit. b). Wówczas „jest zobowiązany do stosowania przepisów niniejszej dyrektywy w przypadku robót budowlanych, które mają być wykonane przez strony trzecie”.