Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 14 września 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Rebublice Włoskiej. - Sprawa C-385/02., sygn. C-385/02

Sprawa C‑385/02

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Republice Włoskiej

Uchybienie zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Dyrektywa 93/37/EWG - Zamówienia publiczne na roboty budowlane - Procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu

Streszczenie wyroku

1.        Zbliżanie ustawodawstw - Procedury udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane - Dyrektywa 93/37 - Odstępstwa od ogólnych zasad - Ścisła wykładnia - Istnienie wyjątkowych okoliczności - Ciężar dowodu

(dyrektywa Rady 93/37, art. 7 ust. 3)

2.        Zbliżanie ustawodawstw - Procedury udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane - Dyrektywa 93/37 - Odstępstwa od ogólnych zasad - Powtórzenie podobnych robót budowlanych powierzonych przedsiębiorcy, któremu zostało udzielone pierwsze zamówienie - Czas trwania

(dyrektywa Rady 93/37, art. 7 ust. 3 lit. e))

3.        Skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Charakter obiektywny - Usprawiedliwiony błąd - Niedopuszczalność

(art. 226 WE)

1.        Przepis art. 7 ust. 3 dyrektywy 93/37, dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dopuszczający odstępstwa od zasad zmierzających do zagwarantowania skuteczności praw uznanych przez Traktat w sektorze zamówień publicznych na roboty budowlane powinien być interpretowany w sposób ścisły, zaś ciężar dowodu na istnienie wyjątkowych okoliczności uzasadniających zastosowanie odstępstwa spoczywa na tym, kto z faktu tego pragnie wywieść skutki prawne.

Mając na uwadze brzmienie przepisu art. 7 ust. 3 lit. b) tej dyrektywy, zgodnie z którym instytucja zamawiająca może udzielić zamówienia na roboty budowlane w procedurze negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia „jeżeli z przyczyn technicznych, artystycznych lub z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych roboty budowlane mogą być wykonane tylko przez określonego wykonawcę”, Państwo Członkowskie ma obowiązek wykazania, że przyczyny techniczne zmuszają je bezwzględnie do udzielenia spornych zamówień przedsiębiorcy, z którym została zawarta pierwsza umowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00