Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 9 grudnia 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Rebublice Włoskiej. - Sprawa C-460/02., sygn. C-460/02

Sprawa C‑460/02

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Republice Włoskiej

Transport lotniczy - Obsługa naziemna - Dyrektywa 96/67/WE

Streszczenie wyroku

1.        Transport - Transport lotniczy - Dostęp do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty - Prawo Państw Członkowskich do zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony socjalnej dla personelu przedsiębiorstw świadczących usługi obsługi naziemnej - Ograniczenia

(dyrektywa Rady 96/67)

2.        Polityka społeczna - Zbliżanie ustawodawstw - Przejęcia przedsiębiorstw - Ochrona praw pracowniczych - Dyrektywa 2001/23 - Przejęcie - Pojęcie - Przepis krajowy przewidujący zapewnienie utrzymania poziomu zatrudnienia i kontynuację stosunków pracy personelu podlegającego wcześniejszemu zarządzającemu w przypadku przejęcia działalności niezależnie od cech szczególnych danej operacji - Wyłączenie

(dyrektywa Rady 2001/23)

1.        Prawo do zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony socjalnej dla personelu przedsiębiorstw świadczących usługi obsługi naziemnej, które zachowują Państwa Członkowskie na podstawie dyrektywy 96/67 w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty, nie zawiera nieograniczonej kompetencji ustawodawczej i powinno być wykonywane w taki sposób, aby nie zagrażać pełnemu skutkowi dyrektywy 96/67 i celom, którym ona służy. Dyrektywa ta w istocie służy zapewnieniu otwarcia rynku obsługi naziemnej, które powinno w szczególności przyczynić się do obniżenia kosztów operacyjnych przedsiębiorstw lotniczych.

(por. pkt 31-32)

        Przepis krajowy przewidujący zapewnienie utrzymania poziomu zatrudnienia i kontynuację stosunków pracy personelu podlegającego wcześniejszemu zarządzającemu, który ma zastosowanie, niezależnie od cech szczególnych danej operacji, do „wszelkiego przejęcia działalności” w danym sektorze, w sposób oczywisty wykracza poza koncepcję przejęcia ustanowioną przez dyrektywę 2001/23 w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów, jaka wynika z wykładni dokonanej przez Trybunał. W istocie jedynie przy uwzględnieniu cech szczególnych każdego przejęcia działalności można ustalić, czy dana transakcja stanowi przejęcie w rozumieniu dyrektywy 2001/23.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00