Postanowienie TK z dnia 8 kwietnia 2009 r., sygn. Tw 19/08
68/2/B/2009
POSTANOWIENIE
z dnia 8 kwietnia 2009 r.
Sygn. akt Tw 19/08
W procesie ustalenia i wniesienia opłaty eksploatacyjnej (art. 84 ust. 1-7 w zw. z art. 86 ust. 1 prawa geologicznego i górniczego) rola gminy jest jedynie bierna. Jako beneficjent opłaty eksploatacyjnej gmina, nie może odmówić jej przyjęcia, , jedynie wyjątkowo - w razie aktywności nadzorczej organu koncesyjnego - może wziąć udział w postępowaniu ustalającym prawidłową wysokość tejże opłaty.
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Adam Jamróz - przewodniczący
Mirosław Granat - sprawozdawca
Marek Mazurkiewicz,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym zażalenia na postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 października 2008 r. o odmowie nadania dalszego biegu wnioskowi Rady Gminy Lubin,
postanawia:
uwzględnić zażalenie.
UZASADNIENIE
1. W dniu 16 maja 2008 r. wpłynął do Trybunału Konstytucyjnego wniosek Rady Gminy Lubin o zbadanie zgodności art. 84 ust. 1-7 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, ze zm.; dalej: prawo geologiczne i górnicze) z art. 2, art. 7 oraz art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji, a także art. 84 ust. 4 prawa geologicznego i górniczego z art. 92 ust. 1 oraz art. 217 w zw. z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji.
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 maja 2008 r. wezwano wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku przez: wyjaśnienie, w jaki sposób zaskarżony art. 84 ust. 4 prawa geologicznego i górniczego, wobec brzmienia art. 84 ust. 5 tejże ustawy, narusza - zdaniem wnioskodawcy - art. 92 ust. 1 oraz art. 217 w zw. z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji; wskazanie umocowanego przedstawiciela do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym; doręczenie dwóch kopii wniosku i załączników.