Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 10 lipca 2009 r., sygn. XXIII Ga 418/09

Wbrew zarzutom skargi, Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uzasadniła podstawę dotyczącą uznania, iż Formularz Techniczny stanowi treść oferty. KIO uznała, że Formularz Techniczny to również oferta w rozumieniu art. 66 § 1 kc. Sąd Okręgowy wskazuje, iż z treści art. 66 § 1 kc. w związku z art. 14 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, że oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, gdy określa istotne jej postanowienia. Wyrażona zatem propozycja dotycząca zawarcia umowy powinna zostać tak sformułowana, aby było możliwe przyjęcie oferty wprost. Oferta może zawierać również inne postanowienia, to znaczy nie tylko wskazujące na ustawowe cechy zaakceptowana pełna treść oferty. Opis przedmiotu zamówienia zawierała Załącznik nr 1 jest to istotny element umowy sprzedaży ze względu na treść art. 535 kc. Niemniej również cechy przedmiotu zamówienia, określał załącznik Nr 4 Formularz Techniczny, w tym nazwę producenta, model, opis cech asortymentu. Wbrew stanowisku Skarżącego, Opis Przedmiotu Zamówienia i treść Formularza Technicznego nie są identyczne, ale wzajemnie się uzupełniają. Zamawiający w Opisie Przedmiotu Zamówienia określił asortyment, wskazał normy oraz opis poszczególnych asortymentów, jak też dodatkowe wymagania obejmujące Deklaracje CE, materiału. Natomiast w Formularzu Technicznym, to wykonawca miał obowiązek opisać szczegółowo cechy asortymentu, które byłyby zgodne z wymaganiami wskazanymi przez Zamawiającego, a nie ograniczać się do dokonania oceny i zapewnienia, że wskazany asortyment spełnia normy PN-EN. Te wszystkie elementy, jak słusznie ustaliła KIO, stanowiły istotny element umowy sprzedaży odzieży ochronnej. Zatem Formularz Techniczny był częścią oferty i nie zachodziła podstawa do żądania przez Zamawiającego od Skarżącego uzupełnienia jego treści na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych, bowiem prowadziłoby do negocjacji w zakresie złożonej oferty zmierzało do naruszenia art. 87 ust. 1 (zdanie drugie) ustawy - Prawo zamówień publicznych W tej sytuacji złożenie przez Skarżącego wraz z nową Deklaracją CE, zmienionego Formularza Technicznego, w którym poprzednio wskazanego producenta kurtki, zastąpiono nowym producentem, stanowiło niedozwoloną zmianę treści oferty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00