Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 5 marca 2007 r., sygn. XIX Ga 34/07

Zarówno doktryna jak orzecznictwo rozróżnia obowiązki dotyczące wymagań związanych z koniecznością posiadania zezwoleń ustawowych [22 ust. 1 pkt 1] od wymaganego potencjału technicznego i ekonomicznego, uznając, iż ten ostatni należy liczyć kumulatywnie, natomiast stosowne zezwolenia wymagane na mocy obowiązujących ustaw każdy członek konsorcjum winien posiadać odrębnie.

 

Jak trafnie wskazał skarżący na mocy przepisu art. 7 ust. 1 pkt ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. Nr 236, poz. 2008 z 2005 r.) na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wymagane jest uzyskanie zezwolenia, którego zgodnie z art. 7 ust. 6 powołanej ustawy udziela w drodze decyzji, wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług. Faktem nie kwestionowanym w przedmiotowej sprawie jest, iż jeden z członków Konsorcjum tj. Spółka z o.o. X nie posiada stosownego zezwolenia wymaganego przywołanymi przepisami. Kwestią istotną w opisanej sytuacji jest ustalenie, czy fakt, iż drugi z członków Konsorcjum posiada wymagane zezwolenie stanowi o spełnieniu wymogów ustawowych w stosunku do Konsorcjum oraz jakie wymogi w tym zakresie wskazał zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówień. Przepis art. 23 ust. 1 Prawa zamówień publicznych dopuszcza możliwość wspólnego ubiegania się wykonawców o udzielenie zamówienia, a w ust. 3 tego artykułu zawarto wskazanie, iż przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego. Z treści art. 22 ust. 1 pkt 1 wynika, iż wykonawca może ubiegać się o udzielenie zamówienia o ile posiada między innymi uprawnienia do wykonywania określonej działalności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień. Zarówno doktryna jak orzecznictwo rozróżnia obowiązki dotyczące wymagań związanych z koniecznością posiadania zezwoleń ustawowych od wymaganego potencjału technicznego i ekonomicznego, uznając, iż ten ostatni należy liczyć kumulatywnie, natomiast stosowne zezwolenia wymagane na mocy obowiązujących ustaw każdy członek konsorcjum winien posiadać odrębnie. Szczególnego podkreślenia wymaga jednak, iż w punkcie 7.7 SIWZ zamawiający wpisał „w przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie (konsorcjum, spółka cywilna) - dokument stwierdzający ustanowienie przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia publicznego albo reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Dokumenty można złożyć w formie oryginałów lub kserokopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione do reprezentacji Wykonawcy z dopiskiem „za zgodność z oryginałem”. W przypadku składania oferty przez podmioty występujące wspólnie, następujące dokumenty powinny być złożone przez każdy podmiot:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00