Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 3 czerwca 2020 r., sygn. I NSW 38/20

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Marek Dobrowolski (przewodniczący)
‎SSN Marek Siwek
‎SSN Krzysztof Wiak (sprawozdawca)

w sprawie z protestu wyborczego R. K.
‎przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

z udziałem Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej i Prokuratora Generalnego,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 3 czerwca 2020 r.,

postanawia:

pozostawić protest bez dalszego biegu.

UZASADNIENIE

R. K. (dalej: Wnoszący protest) pismem datowanym na 12 maja 2020 r., które wpłynęło do Sądu Najwyższego 19 maja 2020 r., wniósł protest wyborczy, zarzucając naruszenie przepisów Kodeksu wyborczego i Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W proteście wniósł o stwierdzenie nieważności wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyznaczonych na dzień 10 maja 2020 r.

Wnoszący protest zarzucił naruszenie przepisów art. 127 Konstytucji RP i art. 287 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2019, poz. 684 i 1504 oraz z 2020 r. poz. 568, dalej: k.wyb.), polegające na zorganizowaniu wyborów Prezydenta RP w warunkach naruszających zasady: powszechności, równości, bezpośredniości i tajności głosowania. Wnoszący protest podniósł, żezgodnie z art. 228 ust. 7 Konstytucji RP w czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie mogą być przeprowadzone wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Stwierdził, iż od marca 2020 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej „występuje de facto stan nadzwyczajny”, gdyż wprowadzane są ustawy, przewidujące szczególne zasady działania organów władzy publicznej (np. ograniczenie pracy sądów), a w drodze rozporządzeń ograniczane są wolności i prawa człowieka i obywatela, w tym wolność poruszania się (art. 52 Konstytucji RP) oraz wolność zgromadzeń (art. 57 Konstytucji RP). Zdaniem Wnoszącego protest, w takich warunkach niemożliwa była do przeprowadzenia normalna kampania prezydencka, co naruszyło zasadę równości, a także jego prawo do rzetelnej oceny kandydatów. Tym samym naruszona została istota samej demokracji i wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto, przeprowadzenie wyborów w okolicznościach trwającej pandemii COVID-19, według Wnoszącego protest, naruszało zasadę powszechności, gdyż wielu wyborców obawiało się oddać głos z powodu zagrożenia dla zdrowia swojego i bliskich, a w przypadku części wyborców oddanie głosu było wręcz niemożliwe. Ostatni z podniesionych argumentów dotyczył zasad głosowania wprowadzonych wustawie z dnia 6 kwietnia 2020 r. o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. (Dz.U. poz. 827), które zdaniem Wnoszącego protest nie zapewniają realizacji zasady głosowania tajnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00