Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 28 lipca 2020 r., sygn. I NSW 1339/20

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Mirosław Sadowski (przewodniczący, sprawozdawca)
‎SSN Paweł Księżak
‎SSN Oktawian Nawrot

w sprawie z protestu wyborczego W.M. przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

przy udziale

1) Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej i

2) Prokuratora Generalnego

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 28 lipca 2020 r.,

postanawia:

pozostawić protest wyborczy bez dalszego biegu.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2020 r. W. M. wystąpił z protestem wyborczym przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarzucając naruszenie:

1.art. 129 ust. 2 Konstytucji RP poprzez skrócenie terminu składania protestów wyborczych do 3 dni. Wprowadzenie powyższego terminu nastąpiło ustawą z dnia 2 czerwca 2020 r. o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego (Dz.U., poz. 979) która – podobnie jak ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych jest ustawą specjalną, podjętą na skutek pandemii. Regulacja ta narusza zasadę prawa do sądu poprzez nadmierne skrócenie czasu złożenia protestu, wykluczając możliwość właściwego jego przygotowania, w opozycji do regulacji wydłużających terminy dla czynności procesowych w okresie pandemii, wprowadzonych innymi ustawami szczególnymi. Ponadto regulacja ta narusza zasadę prawidłowej legislacji poprzez jej wprowadzenie wbrew regułom konstytucyjnym i w pospiesznym trybie, bez wymaganych prawem konsultacji. Skrócenie tego terminu uchybia także przepisom regulującym tryb wprowadzania stanu nadzwyczajnego, który „wbrew art. 228 ust. 1 Konstytucji RP został wprowadzony tymi ustawami.”;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00