Wyrok SN z dnia 22 czerwca 2018 r., sygn. II CSK 558/17
Opłaty portowe podmiot zarządzający portem pobiera, stosownie do art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, za użytkowanie infrastruktury portowej. Zostały one ustawowo określone jako zapłata za usługi świadczone w porcie na rzecz armatorów statków. Dotyczą one konkretnie określonych usług. Nie można wywieść z tego przepisu, że korzystanie z innych usług przez innych użytkowników infrastruktury portowej zostało objęte także zapłatą opłaty portowej. W odniesieniu do udostępniania obiektów, urządzeń czy instalacji, które nie są składnikami tej infrastruktury możliwość uwzględnienia opłaty w ramach opłaty portowej nie została przewidziana.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Marta Romańska (przewodniczący)
SSN Paweł Grzegorczyk
SSN Bogumiła Ustjanicz (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa O. Spółki Akcyjnej w Ś. poprzednio O. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Ś. przeciwko P. Spółce Akcyjnej w W. o zapłatę, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 22 czerwca 2018 r., skargi kasacyjnej strony powodowej od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 10 maja 2017 r., sygn. akt I ACa (...),
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w (...) do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Powódka domagała się zasądzenia od pozwanej kwoty 387 560,70 zł z ustawowymi odsetkami od kwoty 186 607 zł od dnia 4 listopada 2014 r., a od kwoty 201 953,70 zł od dnia 4 grudnia 2014 r. tytułem opłaty eksploatacyjnej za miesiące wrzesień i październik 2014 r., związanej z korzystaniem przez pozwaną z bocznicy kolejowej znajdującej się w Porcie w Ś.
Wyrokiem z dnia 12 października 2016 r. Sąd Okręgowy w (...) uwzględnił powództwo, a rozstrzygnięcie to oparł na następujących ustaleniach. Powódka zawarła w dniu 12 września 1994 r. z Zarządem (...) S. i Ś. S.A. w (...) umowę dzierżawy terminala portowego usytuowanego w Porcie w Ś. Zarząd Portu jest administratorem całego portu, nie prowadzi działalności gospodarczej. Zawiera natomiast umowy dzierżawy z podmiotami prowadzącymi taką działalność. Powódka jest jednym z największych operatorów portowych. Dzierżawi grunt o powierzchni około 90 ha, zajmuje się przeładunkami, spedycją towarów masowych i składowaniem, świadczy usługi kolejowe na terenie bocznicy oraz w jej obrębie i utrzymuje infrastrukturę kolejową. Przedmiotem dzierżawy jest między innymi bocznica kolejowa, która stanowi własność Zarządu (...) S. i Ś. S.A. w (...). Pobiera od przewoźników kolejowych opłatę eksploatacyjną za korzystanie z tej bocznicy w wysokości określonej przez powódkę w opracowanej przez nią taryfie dotyczącej warunków i odpłatności wszystkich świadczonych usług. W odniesieniu do dochodzonej należności była to taryfa z dnia 18 sierpnia 2014 r. Jej naliczanie odnoszone jest do ilości wagonów wjeżdżających na bocznicę. Opracowany został także dokument pod nazwą "Regulamin Świadczenia Usług" dotyczący obsługi i eksploatacji wagonów korzystających z bocznicy kolejowej. Opłata określona w taryfie stanowi wynagrodzenie za wszelkie czynności podejmowane przez powódkę celem zapewnienia prawidłowego, zgodnego z przepisami dostępu przewoźników kolejowych do bocznicy, które zostały wymienione w § 6 ust. 1 regulaminu. Do obowiązków powódki związanych z przeładunkami towarów należy utrzymywanie porządku na jej terenie, dokonywanie drobnych napraw, prowadzenie ruchu kolejowego zgodnie z przepisami, sterowanie ruchem, konserwacja bocznicy, odśnieżanie i przygotowanie zimowego korzystania oraz nadzór nad ruchem kolejowym.