Wyrok SN z dnia 18 stycznia 2018 r., sygn. V CSK 141/17
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Marta Romańska (przewodniczący)
SSN Marian Kocon
SSN Krzysztof Pietrzykowski (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa R.T. przeciwko "B". w K. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 18 stycznia 2018 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego w L. z dnia 4 listopada 2016 r., sygn. akt VI Ga (...),
1. oddala skargę kasacyjną;
2. zasądza od pozwanego na rzecz powódki kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Sąd Rejonowy w D. wyrokiem z dnia 24 lutego 2016 r. oddalił powództwo R.T. o zasądzenie od "B" w K. kwoty 60 981 zł oraz zasądził od powódki na rzecz pozwanego kwotę 3 617 zł tytułem kosztów procesu. Ustalił, że w dniu 17 maja 2005 r. R.T. zawarła z "B" w K. umowę bieżącego rachunku bankowego. W dniu 7 stycznia 2013 r. strony zawarły dodatkową umowę o świadczenie usługi CUI (Centrum Usług Internetowych). Na podstawie tej umowy bank, w celu umożliwienia powódce dostępu do środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku za pośrednictwem CUI, wydał jej środki dostępu w postaci identyfikatora umożliwiającego uwierzytelnienie oraz tokena do autoryzacji dyspozycji. Po aktywacji dostępu do CUI powódka ustaliła własne hasło, które wraz z identyfikatorem umożliwiało uwierzytelnienie. Obowiązki powódki zostały szczegółowo określone w § 86 pkt 2 i 3 i § 88 Regulaminu otwierania i prowadzenia rachunków bankowych obowiązującego u pozwanego. W dniu 5 maja 2015 r. powódka usiłowała zalogować się w systemie CUI w celu dokonania przelewu. Po wpisaniu przez nią na stronie "B" danych ze wszystkich środków dostępu, w tym wskazania z tokena, wyświetliła się informacja, według której strona była w trakcie przebudowy i należało zalogować się później. Powódka po jakimś czasie podjęła kolejne próby logowania, lecz również ze skutkiem negatywnym. W dniu 7 maja 2015 r. ok. godz. 19:00 powódka zalogowała się na stronie "B" (na komputerze, z którego zwykle korzysta, z adresem IP[...]) i stwierdziła, że na jej koncie bankowym nie ma pieniędzy. W dniu 5 maja 2015 r. system CUI zarejestrował o godzinie 14:41:03 poprawne logowanie z adresu IP [...], a następnie o godz. 14:43:31 błędne logowanie z adresu IP [...]. Kolejne logowania miały miejsce w dniu 7 maja 2015 r. z adresu IP komputera powódki, przy czym cztery pierwsze z nich były błędne, a ostatnie o 19:05:27 poprawne. Powódka, po stwierdzeniu, że na jej rachunku brakuje spornej kwoty, powiadomiła o tym pozwanego.