Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 20 listopada 2018 r., sygn. III UZ 35/18

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Jolanta Strusińska-Żukowska (przewodniczący, sprawozdawca)
‎SSN Jolanta Frańczak
‎SSN Dawid Miąsik

w sprawie z odwołania K. G.
‎od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w W.
‎o podleganie ubezpieczeniom społecznym,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 20 listopada 2018 r.,
‎zażalenia odwołującej się na postanowienie Sądu Apelacyjnego w (…)
‎z dnia 19 stycznia 2018 r., sygn. akt III AUa (…),

oddala zażalenie.

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 16 października 2017 r. Sąd Okręgowy w W. oddalił odwołanie K. G. od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w W. z dnia 9 grudnia 2016 r., stwierdzającej niepodleganie ubezpieczeniom społecznym od 1 listopada 2015 r. Odpis wyroku z uzasadnieniem został doręczony wnioskodawczyni w dniu 9 listopada 2017 r. W dniu 24 listopada 2017 r. (data nadania w Urzędzie Pocztowym) pełnomocnik w osobie adwokata złożył apelację od tego wyroku wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do jej wniesienia. W uzasadnieniu wniosku m.in. wskazał, że wnioskodawczyni kwitując odbiór listu z Sądu, nie zapoznała się z jego treścią i przekazała go partnerowi życiowemu celem załatwienia sprawy. W tym czasie była zaabsorbowana opieką nad małym dzieckiem i nie mogła osobiście zajmować się tą sprawą. Wnioskodawczyni była w błędnym przekonaniu co do daty doręczenia przesyłki, dlatego jako datę doręczenia wskazała swojemu pełnomocnikowi dzień 10 listopada 2017 r. Błąd został wykryty przez pełnomocnika dopiero 24 listopada 2017 r. Sytuacja osobista i rodzinna wnioskodawczyni oraz przedmiot sprawy uzasadniają przyjęcie braku winy ubezpieczonej i rozpoznanie apelacji mimo przekroczenia terminu do jej wniesienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00