Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok SN z dnia 5 czerwca 2013 r., sygn. III KRS 199/13

Zaliczeniu do okresu zajmowania tego stanowiska podlega tylko okres po uzyskaniu przez kandydata wymaganego wykształcenia prawniczego. Warunkiem objęcia wszystkich innych stanowisk lub wykonywania zawodów wymienionych w art. 6 § 1 pkt 7 p.u.s.a., uprawniających do kandydowania po upływie wymaganego okresu pracy, jest posiadanie wykształcenia prawniczego, ewentualnie także ukończenie aplikacji. Nie ma zaś podstaw do odmiennego traktowania okresu pozostawania na stanowiskach w instytucjach publicznych.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie :

SSN Kazimierz Jaśkowski (przewodniczący, sprawozdawca)

SSN Halina Kiryło

SSN Krzysztof Staryk

w sprawie z odwołania R. P. z udziałem K. K. od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa Nr .../2013 z dnia 10 stycznia 2013 r., w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G., ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2012 r. po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 5 czerwca 2013 r.,

uchyla zaskarżoną uchwałę w odniesieniu do R. P. i K. K. i w tym zakresie sprawę przekazuje Krajowej Radzie Sądownictwa do ponownego rozpoznania.

Uzasadnienie

R. P. wniósł odwołanie od uchwały nr .../2013 Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 10 stycznia 2013 r., podjętej na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 i art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714 ze zm.). Zaskarżoną uchwałą Rada postanowiła przedstawić Prezydentowi RP z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. kandydaturę K. K. oraz nie przedstawić kandydatur M. B., M. K. i R. P.

W uzasadnieniu Rada podała, że na jedno wolne stanowisko sędziowskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w G., ogłoszone w Monitorze Polskim z 2012 r., zgłosiło się czterech wyżej wskazanych kandydatów.

Zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 10 stycznia 2013 r. odbył posiedzenie celem wysłuchania wszystkich kandydatów i w jawnym głosowaniu bezwzględną większością głosów przyjął stanowisko w przedmiocie rekomendacji Radzie kandydatury K. K. (3 głosy "za", 0 głosów "przeciw", 0 głosów "wstrzymujących się"). Podejmując decyzję o rekomendacji tego kandydata Zespół uwzględnił, że ma on dłuższy niż 10-letni staż na samodzielnym stanowisku administracyjnym i wziął pod uwagę, że część tego stażu obejmuje okres sprzed ukończenia przez niego wyższych studiów prawniczych. Wobec powyższego Zespół zaproponował, aby Rada zwróciła się do Prezydenta RP o powołanie K. K. na podstawie art. 6 § 3 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 155, poz. 1269 ze zm., dalej jako: p.u.s.a.). Zespół wskazał, że rekomendowany kandydat uzyskał drugie po R. P. poparcie środowiska sędziowskiego na Kolegium oraz Zgromadzeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G., mimo że jest osobą spoza opiniującego środowiska. Za jego kandydaturą przemawia bardzo dobre przygotowanie do stosowania prawa administracyjnego w praktyce wynikające z długoletniej pracy w Samorządowym Kolegium Odwoławczym oraz w Izbie Skarbowej w O. K. K. nie tylko sprawuje funkcję kierowniczą w organie administracji publicznej, ale również wydaje samodzielne decyzje, orzekał w Samorządowym Kolegium Odwoławczym oraz prowadzi postępowania przed sądami administracyjnymi w sprawach należących do właściwości Izby Skarbowej. Pracę zawodową godzi z pracą dydaktyczną na uczelniach wyższych, gdzie wykłada zagadnienia związane z prawem administracyjnym. Ukończył studia podyplomowe z zakresu Prawa Gospodarczego i Handlowego oraz ma otwarty przewód doktorski. Z informacji uzyskanej od kandydata oraz z jego akt osobowych wynika, że jego starania o uzyskanie tytułu doktora prawa zbliżają się ku końcowi. Niezależnie od powyższego jest on autorem wielu publikacji naukowych i komentarza z dziedziny prawa administracyjnego, a za jego kandydaturą przemawiają również rekomendacje załączone do akt osobowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00