Orzeczenie
Wyrok SN z dnia 15 listopada 2012 r., sygn. V CSK 545/11
Sąd Najwyższy w składzie :
SSN Zbigniew Kwaśniewski (przewodniczący)
SSN Jan Górowski
SSN Hubert Wrzeszcz (sprawozdawca)
Protokolant Izabella Janke
Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa P. Sp. z o.o. w W.
przeciwko Syndykowi masy upadłości Zakładów Samochodowych J. S.A.
w J.
o ustalenie,
po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 15 listopada 2012 r.,
skargi kasacyjnej strony powodowej od wyroku Sądu Apelacyjnego w W.
z dnia 28 czerwca 2011 r., sygn. akt I ACa 599/11, oddalił skargę kasacyjną i zasądził od powódki na rzecz pozwanego 2400 (dwa tysiące czterysta) zł kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Powódka domagała się - po ostatecznym sprecyzowaniu powództwa -ustalenia, że przysługują jej majątkowe prawa autorskie do utworu w postaci autobusu miejskiego M., obejmujące wprowadzenie autobusu do obrotu, dokonywanie w nim wszelkich zmian, produkcję autobusu (zwielokrotnianie utworu) i prawo do marki.
Wyrokiem z dnia 20 stycznia 2011 r. Sąd Okręgowy w W. uwzględnił powództwo, umorzył postępowanie w pozostałej części (w zakresie cofniętego powództwa) i orzekł o kosztach procesu.
Sąd ustalił, że powódka, działająca do dnia 24 stycznia 2002 r. pod firmą "C." sp. z o.o. w J., prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie sprzedaży pojazdów mechanicznych. Ujawniony w rejestrze przedmiot jej działalności obejmuje jednak także m.in. produkcję pojazdów mechanicznych, prace badawczo-rozwojowe w zakresie nauk przyrodniczych i technicznych, badania i analizy techniczne.
Zakłady Samochodowe "J." SA w J., będące w stanie upadłości likwidacyjnej od dnia 10 stycznia 2008 r., zajmują się głównie produkcją i naprawą pojazdów mechanicznych.
Powódka, spółka "J." i "A." SA w Sanoku działały w ramach tzw. G. Powódka posiadała akcje "J.", a "J." miał udziały w powodowej spółce. W ramach podziału zadań we wspomnianej Grupie Kapitałowej, "A." miał zajmować się produkcją autobusów międzymiastowych, a "J." - autobusów miejskich. Zadania powódki polegały natomiast m.in. na reagowaniu na bieżące potrzeby rynkowe pod kątem zapotrzebowania na nowe produkty i podejmowaniu, stosownie do tych potrzeb, działań zmierzających do konstrukcji nowych autobusów.