Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 15 lipca 2010 r., sygn. III SW 54/10

Zasada równości wyborów (art. 4 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, jednolity tekst: Dz.U. z 2010 r. Nr 72, poz. 467 ze zm.) w aspekcie równości szans wyborców w głosowaniu jest realizowana przez tworzenie obwodów głosowania zgodnie z art. 22 ust. 1 tej ustawy a w odniesieniu do udziału w kampanii wyborczej przez zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów wszystkich komitetów oraz podanie wykazu tych miejsc do publicznej wiadomości (art. 78b tej ustawy).

 

Przewodniczący SSN Małgorzata Gersdorf, Sędziowie SN: Zbigniew Hajn, Józef Iwulski (sprawozdawca).

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu w dniu 15 lipca 2010 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy z protestu Bronisława H. przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

postanowił:

1. wyrazić opinie, że zarzut protestu naruszenia art. 4 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz.U. z 2010 r. Nr 72, poz. 467), nie jest zasadny,

2. w odniesieniu do pozostałych zarzutów, pozostawił protest bez dalszego biegu.

Uzasadnienie

Bronisław H. - na podstawie art. 129 Konstytucji RP oraz art. 72 i 73 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz.U. z 2010 r. Nr 72, poz. 467) - zwrócił się do Sądu Najwyższego z protestem „z powodu naruszenia przepisów Konstytucji, ustaw, co miało wpływ na wynik wyborów", wnosząc o stwierdzenie nieważności wyboru prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W uzasadnieniu protestu zostało wywiedzione, że w dniach 20 czerwca i 4 lipca 2010 r. odbyły się wybory prezydenckie. Nastąpiły one po okresie klęski żywiołowej (maj/czerwiec), która dotknęła 2.157 miejscowości z ponad 14 województw. Niektóre gminy, jak np. Wilków, zostały dotknięte powodziądwukrotnie, „wiele mieszkańców straciło dobytek całego swojego życia, miejsca zamieszkania, pracy, dokumenty tożsamości". Zgodnie z art. 62 ust. 1 Konstytucji RP, obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat. Zgodnie z art. 4 ustawy o wyborze Prezydenta RP, wybory są równe; wyborcy biorą udział w wyborach na równych zasadach. Zdaniem zgłaszającego protest, równość zasad, to nie tylko prawna równość każdego głosu i jego oddania w samych wyborach, ale oznacza ona równość faktyczną, czyli możliwość udziału obywateli w tych wyborach poprzez możliwość uzyskania informacji dotyczącej miejsc, w których można głosować, możliwość fizycznego dotarcia do tych miejsc oraz uczestnictwa w kampanii wyborczej. Mieszkańcy „terenów powodziowych" w tym względzie zostali poszkodowani, nie mieli bowiem faktycznie możliwości uczestnictwa w tej kampanii (brak miejsc zamieszkania, dostępu do mediów) oraz mieli utrudnioną możliwość fizycznego uczestnictwa w samych wyborach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00