Postanowienie SN z dnia 8 lipca 2009 r., sygn. III SW 17/09
W sprawie z protestu wyborczego Sąd Najwyższy nie rozstrzyga, w jaki sposób należałoby ukształtować zasady głosowania osób niepełnosprawnych (niewidomych), aby zrealizować zasadę tajności.
Przewodniczący SSN Jerzy Kuźniar, Sędziowie SN: Katarzyna Gonera (sprawozdawca), Zbigniew Korzeniowski.
Sąd Najwyższym po rozpoznaniu w dniu 8 lipca 2009 r. sprawy z protestu Rafała K. przeciwko ważności wyborów do Parlamentu Europejskiego
postanowił:
wydać opinię, że zarzuty protestu nie są uzasadnione.
Uzasadnienie
Pismem z 17 czerwca 2009 r. Rafał K. wniósł protest wyborczy przeciwko ważności wyborów do Parlamentu Europejskiego w Okręgu Wyborczym Nr 4 w Warszawie I, zarzucając naruszenie art. 2 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego i domagając się unieważnienia wyborów w tym Okręgu.
Zarzut naruszenia art. 2 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego wnoszący protest uzasadnił pozbawieniem osób niewidomych prawa oddania głosu w głosowaniu tajnym, tj. bez udziału osób trzecich.
W uzasadnieniu protestu podniesiono, iż mimo deklaracji zawartej w art. 2 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego, że wybory są „wolne, powszechne, bezpośrednie, proporcjonalne oraz przeprowadzane w głosowaniu tajnym”, w wyborach przeprowadzonych 7 czerwca 2009 r. nie zapewniono możliwości oddania głosu osobom niewidomym w głosowaniu tajnym. Nie jest bowiem głosowaniem tajnym głosowanie osoby niewidomej przy pomocy osób trzecich. Istotą tajności głosowania jest to, że tylko osoba, która oddaje głos, dysponuje wiedzą, w jaki sposób (na kogo) głosowała. Osoby niewidome de facto zostały pozbawione takiej możliwości, gdyż nie zostały im stworzone warunki głosowania, które zapewniłyby oddanie głosu faktycznie w głosowaniu tajnym, czyli bez udziału osób trzecich. Powołując się na zasadę równości (art. 32 Konstytucji RP), wnoszący protest wyborczy wyraził pogląd, że osoby niewidome zostały pozbawione prawa oddania głosu w głosowaniu tajnym (bez udziału lub pomocy osób trzecich), co stanowi ich dyskryminację i nierówne traktowanie jako obywateli przez władze publiczne. Również Państwowa Komisja Wyborcza nie dołożyła należytej staranności w zapewnieniu osobom niewidomym oddania głosu w głosowaniu tajnym, bez udziału osób trzecich. Zdaniem wnoszącego protest wyborczy, licznej grupie wyborców uniemożliwiono skorzystanie z prawa oddania głosu w głosowaniu tajnym, co łamie podstawowe standardy państwa prawnego. Nie można bowiem wykluczyć, że w skali całego kraju zdarzyły się przypadki pomocy w oddaniu głosu osobom niewidomym przez członków komisji. Biorąc pod uwagę liczbę osób niewidomych w Polsce oraz fakt, że wiele z tych osób nie miało do kogo zwrócić się z prośbą o pomoc w oddaniu głosu, wpływ opisanej sytuacji na ostateczny wynik wyborów w Okręgu Wyborczym Nr 4 w Warszawie I mógł być istotny. Według opinii wnoszącego protest, pozbawienie osób niewidomych prawa oddania głosu w głosowaniu tajnym (bez udziału osób trzecich) w wyborach do Parlamentu Europejskiego w dniu 7 czerwca 2009 r. jest faktem powszechnie znanym, rozpowszechnionym za pośrednictwem środków masowego przekazu, a fakty powszechnie znane nie wymagają dowodu (art. 288 § 1 k.p.c.).