Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 9 lipca 2009 r., sygn. III CZP 45/09

Pod względem ustrojowym samorządowe kolegia odwoławcze należy zaliczyć do państwowych jednostek organizacyjnych.

 

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Gerard Bieniek (przewodniczący, sprawozdawca)

SSN Wojciech Jan Katner

SSN Krzysztof Strzelczyk

Protokolant Iwona Budzik

 

w sprawie z powództwa Roberta K.

przeciwko Samorządowemu Kolegium Odwoławczemu w R.

o zapłatę,

na posiedzeniu jawnym w Izbie Cywilnej

w dniu 9 lipca 2009 r.,

na skutek zagadnienia prawnego przedstawionego

przez Sąd Apelacyjny w R.

postanowieniem z dnia 2 kwietnia 2009 r., sygn. akt I ACa 53/09:

 

„Czy samorządowe kolegium odwoławcze, które wydało decyzję, o której mowa w art. 287 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), jest statio fisci Skarbu Państwa w sprawie o odszkodowanie wytoczonej na podstawie wymienionego przepisu ustawy?”

Odmawia podjęcia uchwały.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 2.04.2009 r. Sąd Apelacyjny w R. przedstawił Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości o treści sformułowanej w sentencji uchwały, Zagadnienie to wynikło na tle następujących ustaleń faktycznych.

Burmistrz Miasta D. wydał w dniu 1.08.2002 r. decyzję w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod inwestycję w postaci stacji paliw płynnych z urządzeniami towarzyszącymi na działce nr [x] w D., położoną przy ul. K.. W toku tego postępowania administracyjnego powód R. K. poniósł koszty związane z opracowaniem raportu nt. oddziaływania inwestycji na środowisko w kwocie 3.050 zł, przeprowadzeniem oględzin przez Powiatową Stację Sanitarno - Epidemiologiczną w wysokości 129,17 zł, opłatę skarbową w kwocie 190 zł oraz koszty opracowania projektu organizacji ruchu w kwocie 732 zł. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w R. decyzją z dnia 27.11.2002 r. stwierdziło nieważność tej decyzji Burmistrza, a rozpoznając sprawę ponownie - w wyniku odwołania powoda - decyzją z dnia 3.02.2003 r. postanowiło o utrzymaniu w mocy poprzedniej decyzji. Wojewódzki Sąd Administracyjny w R. - w następstwie skargi powoda - wyrokiem z dnia 20.01.2005 r. uchylił zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego i stwierdził, że decyzja Burmistrza m. D. odpowiadała prawu. Kolegium w toku ponownego rozpoznania sprawy postanowiło umorzyć postępowanie z powodu bezprzedmiotowości sprawy. Ustalono, że w decyzji Burmistrza zastrzeżono, że jej ustalenia są ważne przed dwa lata, od daty stwierdzenia jej ostateczności, co nastąpiło w dniu 24.10.2002 r. W rezultacie decyzja straciła ważność z dniem 24.10.2004 r. Biegły, na zlecenie powoda, oszacował wysokość utraconych przez powoda korzyści w związku z utratą ważności decyzji Burmistrza na kwotę 349.238 zł. Po bezskutecznym wezwaniu o zapłatę odszkodowania, powód wytoczył powództwo przeciwko Samorządowemu Kolegium Odwoławczemu o zasądzenie kwoty 79.1012,17 zł. 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00