Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Uchwała SN z dnia 24 marca 2006 r. sygn. III CZP 10/06

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Stanisław Dąbrowski (przewodniczący)

SSN Jan Górowski

SSN Marian Kocon (sprawozdawca)

Protokolant Bożena Kowalska

w sprawie z wniosku wierzyciela Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w W zastępowanego przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa

przy uczestnictwie dłużnika Roberta D

o nadanie klauzuli wykonalności,

po rozstrzygnięciu w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym

w dniu 22 marca 2006 r.,

zagadnienia prawnego przedstawionego przez Sąd Okręgowy w W.

postanowieniem z dnia 28 października 2005 r.,

„Czy przewidziane w art. 914 § 2 k.p.c. zwolnienie wierzyciela od obowiązku dołączenia do wniosku o wyjawienie majątku, złożonego po wszczęciu postępowania egzekucyjnego, tytułu wykonawczego, dotyczy tylko toczącej się egzekucji sądowej, czy też egzekucji administracyjnej ?"

podjął uchwałę:

Do wniosku urzędu skarbowego złożonego po wszczęciu egzekucji administracyjnej, działającego na podstawie art. 71 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 229, poz. 1954 ze zm.), o nakazanie dłużnikowi wyjawienia majątku należy dołączyć tytuł wykonawczy wskazany w art. 71 § 3 tej ustawy, opatrzony sądową klauzulą wykonalności.

Uzasadnienie

Zagadnienie prawne, przytoczone na wstępie uchwały, powstało w toku postępowania wywołanego wniesieniem zażalenia na postanowienie Sądu Rejonowego, oddalające wniosek administracyjnego organu egzekucyjnego o nadanie klauzuli wykonalności administracyjnemu tytułowi wykonawczemu, celem zwrócenia się do sądu powszechnego w trybie art. 71 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz. U. 2005 r., nr 229, poz. 1954 ze zm., dalej „u.p.e.a.”) o nakazanie zobowiązanemu wyjawienia majątku zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego.

Sąd Okręgowy wskazał, że w wyniku nowelizacji art. 913 i 914 k.p.c., dokonanej ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego i niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 172, poz. 1804.), wierzyciel domagając się wyjawienia majątku po wszczęciu egzekucji nie jest zobowiązany dołączyć do wniosku o wyjawienie majątku tytułu wykonawczego. Będące założeniem tej nowelizacji uproszczenie i usprawnienie postępowania egzekucyjnego mogłoby przemawiać za tym, by także w sytuacji, w której uprzednio wszczęto egzekucję administracyjną, wierzyciel nie był zobowiązany do przedkładania tytułu wykonawczego. Sąd Okręgowy jednakże zauważył, że kodeks postępowania cywilnego rezerwuje pojęcie „egzekucja” tylko dla postępowania sądowego. Ponadto, w ocenie tego Sądu, za poglądem, że art. 914 § 2 k.p.c. dotyczy tylko egzekucji sądowej, przemawia to, iż toczy się ona na podstawie tytułu zaopatrzonego w sądową klauzulę wykonalności, a co za tym idzie, obowiązek dłużnika podlega kontroli w toku postępowania klauzulowego, w przeciwieństwie do obowiązków objętych administracyjnymi tytułami wykonawczymi, które takiej kontroli nie podlegają.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00