Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 15 czerwca 2005 r. sygn. II PK 270/04

Ocena dydaktycznych i metodologicznych umiejętności nauczyciela dokonywana przez szkołę w granicach określonych w art. 9b ust. 1 i art. 9c ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zm.) jest działaniem w ramach obowiązującego porządku prawnego i nie może stanowić podstawy zasądzenia odszkodowania z tytułu naruszenia dóbr osobistych pracownika.

Przewodniczący SSN Herbert Szurgacz (sprawozdawca)

Sędziowie SN: Maria Tyszel, Andrzej Wasilewski

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 czerwca 2005 r. sprawy z powództwa Małgorzaty M. przeciwko Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia [...] w W. o naruszenie dóbr osobistych i zadośćuczynienie, na skutek kasacji powódki od wyroku Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 6 kwietnia 2004 r. [...]

oddalił kasację.

Uzasadnienie

Sąd Okręgowy-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we Wrocławiu wyrokiem z dnia 17 grudnia 2003 r. [...] oddalił powództwo Małgorzaty M. przeciwko Państwowej Szkole Muzycznej [...] w W. o naruszenie dóbr osobistych i zadośćuczynienie. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych. Małgorzata M. była zatrudniona w Państwowej Szkole Muzycznej [...] w W. jako stażysta na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony od dnia 1 września 2000 r. do dnia 31 sierpnia 2001 r. Uprzednio powódka była zatrudniona w Operze W., gdzie za porozumieniem stron rozwiązała umowę o pracę i rozpoczęła współpracę z Operą W. na podstawie umowy zlecenia od dnia 2 października 2000 r. Zamiarem powódki było podjęcie nauczania w szkole i stopniowe przeniesienia swego zaangażowania artystycznego z opery do szkoły. W chwili zawierania umowy o pracę z pozwaną szkołą powódka została zobligowana do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych umożliwiających przystąpienie do egzaminu na nauczyciela kontraktowego. Do dnia 20 czerwca 2001 r. Małgorzata M. nie uzyskała koniecznych kwalifikacji pedagogicznych, co spowodowało przerwanie przez dyrektora szkoły procedury związanej z awansem na nauczyciela kontraktowego, mimo że powódka czyniła starania celem zdobycia stosownego wykształcenia pedagogicznego. W dniu 11 lipca 2001 r. dyrektor szkoły poinformował powódkę, że nie zgadza się na ponowne zawarcie z nią umowy o pracę na czas określony i odbycie stażu w szkole z uwagi (między innymi) na brak kwalifikacji pedagogicznych, brak doświadczenia w doborze programu, stosowane przez nią metody gry na skrzypcach i „nielogiczny rozwój techniczny ucznia”. Stosunki pomiędzy powódką a opiekunką stażu Ryszardą K., nie układały się najlepiej z uwagi na różnice w poglądach na temat techniki gry na skrzypcach. Od maja 2001 r. powódka pozostaje pod opieką poradni zdrowia psychicznego ze względu na zaburzenia adaptacyjne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00