Orzeczenie
Postanowienie składu 7 sędziów SN z dnia 17 września 2003 r. sygn. III SW 149/03
1. Przyjęcie przez partię polityczną darowizny od osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w formie wpłaty gotówkowej nie jest przesłanką odrzucenia sprawozdania finansowego partii (art. 38a ust. 2 pkt 4 w związku z art. 24 ust. 1 i art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857 ze zm.).
2. Niezłożenie sprawozdania finansowego przez komitet wyborczy (art. 84 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich, Dz.U. Nr 95, poz. 602 ze zm.) nie powoduje odrzucenia sprawozdania finansowego partii politycznej (art. 38a ust. 2 pkt 5 ustawy o partiach politycznych), jeżeli nie ustalono, że gromadzono i dokonywano wydatków na kampanię wyborczą z pominięciem Funduszu Wyborczego.
Przewodniczący SSN Teresa Flemming-Kulesza
Sędziowie SN: Józef lwulski (sprawozdawca), Kazimierz Jaśkowski, Andrzej Kijowski, Jerzy Kwaśniewski, Zbigniew Myszka, Maria Tyszel
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 września 2003 r. skargi Polskiej Wspólnoty Narodowej na uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 21 lipca 2003 r. w przedmiocie odrzucenia sprawozdania finansowego.
uznał skargę za zasadną.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 21 lipca 2003 r. Państwowa Komisja Wyborcza na podstawie art. 38a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857 ze zm.) postanowiła odrzucić sprawozdanie Polskiej Wspólnoty Narodowej o źródłach pozyskania środków finansowych, w tym o kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania oraz o wydatkach poniesionych ze środków Funduszu Wyborczego w 2002 r.
W uzasadnieniu uchwały Państwowa Komisja Wyborcza stwierdziła w szczególności, że Polska Wspólnota Narodowa w 2002 r. pozyskała środki finansowe w łącznej kwocie 38.124,46 zł. Wykazana w sprawozdaniu kwota przychodów wynosi 38.130,67 zł, gdyż uwzględnia stan środków na rachunku bankowym przed 1 stycznia 2002 r. Na rachunek bankowy partii wpłynęło 11.659,46 zł, pochodzących z darowizn od osób fizycznych. W ramach tych środków stwierdzono wpłatę kwoty 807,86 zł pochodzącej z zagranicy, dokonaną przez osobę zamieszkałą [...] w USA oraz trzy wpłaty na kwoty po 2.000 zł każda, dokonane przez J.C. Państwowa Komisja Wyborcza na podstawie art. 38a ust. 1, w związku z art. 34a ust. 2 ustawy o partiach politycznych zwróciła się o wskazanie formy w jakiej wpłaty te zostały dokonane, a także o wyjaśnienie, czy wpłata dokonana za granicą pochodzi od obywatela polskiego. W odpowiedzi przewodniczący partii oświadczył, że wpłata dokonana za granicą pochodzi od B.T., będącego obywatelem polskim i nastąpiła przelewem z jego rachunku osobistego. W przypadku wpłat od J.C, dwie z nich zostały dokonane przelewem, natomiast trzecia w formie wpłaty gotówkowej w oddziale banku. Państwowa Komisja Wyborcza uznała, że stanowi to naruszenie art. 25 ust. 5 ustawy o partiach politycznych, zgodnie z którym jednorazowa wpłata kwoty przekraczającej najniższe miesięczne wynagrodzenie za pracę pracowników (760 zł) może być dokonana na rzecz partii politycznej jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right