Uchwała SN z dnia 26 września 2002 r. sygn. III CZP 48/02
Sędzia SN Henryk Pietrzkowski (przewodniczący)
Sędzia SN Mirosław Bączyk
Sędzia SN Mirosława Wysocka (sprawozdawca)
Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Skarbu Państwa, Dyrektora Urzędu Celnego w W. przeciwko Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce z siedzibą w W. o zapłatę, po rozstrzygnięciu w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym w dniu 26 września 2002 r., przy udziale prokuratora Prokuratury Krajowej Iwony Kaszczyszyn, zagadnienia prawnego przedstawionego przez Sąd Apelacyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 9 maja 2002 r.:
„Czy dopuszczalna jest droga sądowa dla rozpoznania roszczeń skierowanych przeciwko stowarzyszeniu poręczającemu na podstawie art. 8 i art. 11 Konwencji Celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem Karnetów TIR sporządzonej w Genewie dnia 14 listopada 1975 r (Dz.U. z 1984 r. Nr 17, poz. 76)?”.
podjął uchwałę:
Dopuszczalna jest droga sądowa w sprawie z powództwa Skarbu Państwa przeciwko stowarzyszeniu poręczającemu, o którym mowa w art. 1 lit. l Konwencji Celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem Karnetów TIR (Konwencja TIR), sporządzonej w Genewie dnia 14 listopada 1975 r. (Dz.U. z 1984 r. Nr 17, poz. 76), o wykonanie zobowiązania określonego w art. 8 tej Konwencji.
Uzasadnienie
Sformułowane w postanowieniu z dnia 9 maja 2002 r. zagadnienie prawne Sąd Apelacyjny powstało przy rozpoznawaniu apelacji w sprawie, w której Skarb Państwa reprezentowany przez Dyrektora Urzędu Celnego w W. wniósł o zasądzenie od Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce z siedzibą w W. kwoty 19 151 zł, a powództwo to zostało uwzględnione przez Sąd pierwszej instancji. Strona pozwana jest stowarzyszeniem poręczającym wobec Skarbu Państwa z tytułu opłat oraz podatków przywozowych lub wywozowych, obciążających przewoźnika dokonującego międzynarodowego przewozu towarów. Odpowiedzialność ta uregulowana jest w Konwencji Celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (Konwencji TIR), sporządzonej w Genewie dnia 14 listopada 1975 r. (Dz.U. z 1984 r. Nr 17, poz. 76 ze zm.).