Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 9 lipca 2007 r., sygn. XVII Ama 23/06
[...]
W ocenie Sądu powód bezpodstawnie przyjmuje, iż każdy przewoźnik może, w sposób nieograniczony, świadczyć samodzielnie lub wspólnie z innymi przewodnikami przewozy regularne. Stanowisko to należy uznać za chybione, albowiem przewozy regularne może wykonywać wyłącznie przewoźnik, który uzyskał zezwolenie właściwego organu administracji publicznej (art. 18 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym) oraz spełnia wymogi określone w art. 22 ust. 1 tej ustawy. Nadto należy mieć na uwadze okoliczność, iż spełnianie wymogów ustawowych nie jest równoznaczne z uzyskaniem zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych, albowiem organ wydający zezwolenia mógł odmówić - na podstawie art. 22a ww. ustawy - udzielenia zezwolenia m.in. w przypadku, gdy: wnioskodawca nie jest w stanie świadczyć usług będących przedmiotem wniosku, korzystając z pojazdów pozostających w jego bezpośredniej dyspozycji, zostanie wykazane, że projektowana linia regularna stanowić będzie zagrożenie dla już istniejących linii regularnych lub wydanie zezwolenia ujemnie wpłynie na rentowność porównywalnych usług kolejowych na liniach bezpośrednio związanych z trasą usług drogowych.