Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Sądu (dziesiąta izba) z dnia 10 listopada 2021 r. - Rumunia przeciwko Komisji Europejskiej. - Sprawa T-495/19., sygn. T-495/19

Wydanie tymczasowe

WYROK SĄDU (dziesiąta izba)

z dnia 10 listopada 2021 r.(*)

Prawo instytucjonalne Europejska inicjatywa obywatelska Polityka spójności Regiony, w których zamieszkują mniejszości narodowe Decyzja o rejestracji Skarga o stwierdzenie nieważności Akt podlegający zaskarżeniu Dopuszczalność Artykuł 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 211/2011 Obowiązek uzasadnienia

W sprawie T495/19

Rumunia, którą reprezentowali E. Gane, R. Haţieganu, L. Liţu i L.E. Baţagoi, w charakterze pełnomocników,

strona skarżąca,

przeciwko

Komisji Europejskiej, którą reprezentowali H. Stancu, I. Martínez del Peral i H. Krämera, w charakterze pełnomocników,

strona pozwana,

popieranej przez

Węgry, które reprezentowali M. Fehér, M. Tátrai i K. Szíjjártó, w charakterze pełnomocników,

interwenient,

mającej za przedmiot oparte na art. 263 TFUE żądanie stwierdzenia nieważności decyzji Komisji (UE) 2019/721 z dnia 30 kwietnia 2019 r. w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej Polityka spójności w regionie na rzecz równości i zachowania kultury regionu (Dz.U. 2019, L 122, s. 55),

SĄD (dziesiąta izba),

w składzie: A. Kornezov, prezes, E. Buttigieg (sprawozdawca) KowalikBańczyk, sędziowie,

sekretarz: I. Kurme, administratorka,

uwzględniając pisemny etap postępowania i po przeprowadzeniu rozprawy w dniu 21 maja 2021 r.,

wydaje następujący

Wyrok

 Okoliczności powstania sporu

1 W dniu 18 czerwca 2013 r. proponowana inicjatywa obywatelska, zatytułowana Polityka spójności w regionie na rzecz równości i zachowania kultury regionu (zwana dalej proponowaną inicjatywą będącą przedmiotem sporu) została przedstawiona Komisji Europejskiej zgodnie z art. 11 ust. 4 TUE i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej (Dz.U. 2011, L 65, s. 1).

Z informacji dostarczonych przez organizatorów proponowanej inicjatywy będącej przedmiotem sporu jako danych wymaganych do rejestracji inicjatywy obywatelskiej zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia nr 211/2011 wynika, że inicjatywa ta zmierzała do poświęcenia w ramach polityki spójności Unii szczególnej uwagi regionom, które ze względu na cechy narodowe, etniczne, kulturowe, religijne lub językowe różnią się od regionów je otaczających. W takich regionach, w tym na obszarach geograficznych bez kompetencji administracyjnych, zapobieganie powstawaniu zaległości gospodarczych, zrównoważony rozwój i zachowanie warunków dla spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej powinny być prowadzone w sposób, który zapewnia, że cechy charakterystyczne tych regionów pozostaną niezmienione. Z tego względu takie regiony muszą mieć taką samą możliwość dostępu do różnych funduszy unijnych, a także zachowania swoich cech charakterystycznych; należy również zagwarantować ich właściwy rozwój gospodarczy, tak aby kontynuować rozwój Unii i utrzymać jej różnorodność kulturową

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00