Orzeczenie
Wyrok Sądu pierwszej instancji (ósma izba w składzie powiększonym) z dnia 17 grudnia 2008 r. - Ryanair Ltd przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. - Sprawa T-196/04., sygn. T-196/04
WYROK SĄDU PIERWSZEJ INSTANCJI (ósma izba w składzie powiększonym)
z dnia 17 grudnia 2008 r.(*)
Pomoc państwa - Porozumienia zawarte przez Region Walonii i port lotniczy Charleroi ‑ Bruxelles Sud z przewoźnikiem lotniczym Ryanair - Istnienie korzyści gospodarczej - Zastosowanie kryterium prywatnego inwestora działającego w warunkach gospodarki rynkowej
W sprawie T‑196/04
Ryanair Ltd, z siedzibą w Dublinie (Irlandia), początkowo reprezentowana przez D. Gleesona, A. Collinsa, SC, V. Powera oraz D. McCanna, solicitors, a następnie przez V. Powera, D. McCanna, solicitors, J. Swifta, QC, J. Holmesa, barrister, oraz adwokata G. Berrischa,
strona skarżąca,
przeciwko
Komisji Wspólnot Europejskich, reprezentowanej przez N. Khana, działającego w charakterze pełnomocnika,
strona pozwana,
popieranej przez
Association of European Airlines (AEA), reprezentowanej przez adwokatów S. Völckera, F. Louisa oraz J. Heitheckera,
interwenient,
mającej za przedmiot stwierdzenie nieważności decyzji Komisji 2004/393/WE z dnia 12 lutego 2004 r. dotyczącej korzyści przyznanych przez Region Walonii i Brussels South Charleroi Airport przewoźnikowi lotniczemu Ryanair w związku z rozpoczęciem przezeń działalności w Charleroi (Dz.U. L 137, s. 1),
SĄD PIERWSZEJ INSTANCJI WSPÓLNOT EUROPEJSKICH (ósma izba w składzie powiększonym),
w składzie: M.E. Martins Ribeiro, prezes, D. Šváby, S. Papasavvas, N. Wahl (sprawozdawca) i A. Dittrich, sędziowie,
sekretarz: K. Pocheć, administrator,
uwzględniając procedurę pisemną i po przeprowadzeniu rozprawy w dniu 12 marca 2008 r.,
wydaje następujący
Wyrok
Okoliczności powstania sporu
Skarżąca, spółka Ryanair Ltd (zwana dalej „Ryanairem”), jest pierwszym powstałym i największym tanim przewoźnikiem lotniczym w Europie. Spółka ta była na gruncie europejskim pionierem modelu biznesowego zwanego „low cost”, który polega na minimalnym obniżeniu kosztów i maksymalnym zwiększeniu wydajności we wszystkich dziedzinach jej działalności tak, aby oferować najniższe na każdym rynku ceny i przyciągać w ten sposób szerokie rzesze pasażerów.