Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Sądu pierwszej instancji (pierwsza izba) z dnia 23 listopada 2005 r. - Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. - Sprawa T-178/05., sygn. T-178/05

Sprawa T-178/05

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

przeciwko

Komisji Wspólnot Europejskich

Środowisko naturalne - Dyrektywa 2003/87/WE - System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych - Projekt zmiany krajowego planu rozdziału - Odmowa Komisji - Skarga o stwierdzenie nieważności

Wyrok Sądu Pierwszej Instancji (pierwsza izba) z dnia 23 listopada 2005 r. II-0000

Streszczenie wyroku

Środowisko naturalne - Ochrona warstwy ozonowej - Dyrektywa 2003/87 - Krajowy plan rozdziału uprawnień do emisji gazów cieplarnianych (KPR) - Procedura notyfikacji KPR - Uprawnienie danego państwa członkowskiego do zgłoszenia zmian KPR po jego notyfikacji - Dopuszczalność - Przesłanki

(dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87, art. 9 ust. 3 i 11 ust. 1)

Dyrektywa 2003/87 ustanawiająca system handlu przydziałami [uprawnieniami do] emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61 ma za zadanie ustanowienie sprawnie działającego europejskiego rynku uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, z jak najmniejszą szkodą dla rozwoju gospodarczego i zatrudnienia. Stąd jakkolwiek dyrektywa 2003/87 ma na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych zgodnie ze zobowiązaniami Wspólnoty i państw członkowskich w ramach protokołu z Kyoto, cel ten należy w miarę możliwości realizować z uwzględnieniem potrzeb gospodarki europejskiej. W związku z tym krajowe plany rozdziału uprawnień do emisji gazów cieplarnianych (KPR) opracowywane w ramach tej dyrektywy muszą opierać się na ścisłych danych i informacjach dotyczących przewidywanej emisji z instalacji i w sektorach objętych tą dyrektywą.

W ramach procedury notyfikacji KPR Komisji, jeżeli jakiś KPR został częściowo oparty na błędnych informacjach lub ocenach co do poziomu emisji w niektórych sektorach lub instalacjach, zainteresowane państwo członkowskie powinno mieć możliwość zgłoszenia zmian KPR. Z brzmienia dyrektywy 2003/87 oraz jej logiki i celów systemu, który ustanawia, wynika bowiem wprost, że państwo członkowskie ma prawo zgłosić zmiany swojego KPR po jego notyfikowaniu Komisji do czasu podjęcia decyzji na podstawie art. 11 ust. 1, a Komisja nie może, wydając decyzję odmowną na podstawie art. 9 ust. 3 dyrektywy, uniemożliwić temu państwu członkowskiemu skorzystania z przysługującego mu prawa. Instytucja ta powinna zatem jedynie ustalić, czy zmiany zgłoszone przez państwo członkowskie są zgodne z kryteriami określonymi w załączniku III i art. 10 tej dyrektywy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00