Orzeczenie
Wyrok Sądu pierwszej instancji (czwarta izba) z dnia 24 listopada 2004 r. - Henkel KGaA przeciwko Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (OHIM). - Sprawa T-393/02., sygn. T-393/02
Sprawa T-393/02
Henkel KGaA
przeciwko
Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (OHIM)
Wspólnotowy znak towarowy - Trójwymiarowy znak towarowy - Kształt biało-przezroczystego flakonu - Bezwzględna podstawa odmowy rejestracji - Charakter odróżniający - Artykuł 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 40/94
Wyrok Sądu Pierwszej Instancji (czwarta izba) z dnia 24 listopada 2004 r. II-0000
Streszczenie wyroku
Wspólnotowy znak towarowy - Definicja i uzyskanie wspólnotowego znaku towarowego - Bezwzględne podstawy odmowy rejestracji - Znaki towarowe pozbawione charakteru odróżniającego - Trójwymiarowy znak towarowy - Kształt biało-przezroczystego flakonu
(rozporządzenie Rady nr 40/94, art. 7 ust. 1 lit. b))
Trójwymiarowe oznaczenie będące kształtem plastikowego pojemnika składającego się z przezroczystego korpusu i białej zakrętki oraz postawionego odwrotnie, na swojej zakrętce, która na planie przednim i tylnym ma kształt V, odchylający się do przodu i łączący się z zarysem bocznych krawędzi korpusu, o którego rejestrację wniesiono dla „mydła; środków wybielających i innych substancji stosowanych w praniu; środków do czyszczenia i polerowania; zapachowych środków do płukania; środków chemicznych do czyszczenia porcelany, kamienia, drewna, szkła, metali i materiałów plastykowych” oraz „plastykowych pojemników na żelowe i gęste produkty płynne”, należących do klas 3 i 20 w rozumieniu porozumienia nicejskiego, nie jest pozbawione charakteru odróżniającego w rozumieniu art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 40/94 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego, ponieważ połączenie tych elementów jest rzeczywiście nietypowe i nie może zostać uznane za powszechne dla wszystkich omawianych towarów, nadając w ten sposób omawianemu flakonowi szczególny i niezwykły wygląd, który jest w stanie przyciągnąć uwagę zainteresowanego kręgu odbiorców, uwrażliwionego na kształt opakowania towarów, i pozwolić mu na odróżnienie towarów wskazanych we wniosku o rejestrację od towarów o innym pochodzeniu handlowym. Stwierdzenie to znajduje dodatkowe poparcie w rejestracji trójwymiarowego znaku towarowego w identycznym kształcie, i to w jedenastu z piętnastu państw członkowskich, z których Wspólnota składała się w dniu złożenia wniosku o rejestrację.