Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. II OSK 323/21

W kontekście wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę, organy administracyjne powinny oceniać inwestycję w oparciu o konkretne parametry określone w dokumentacji projektowej, a nie na podstawie maksymalnych możliwości technicznych urządzeń wynikających z ich specyfikacji technicznych. Ocena ta powinna odbywać się w świetle rzeczywistych warunków funkcjonowania planowanej inwestycji, zgodnie z danymi zawartymi w projekcie, a nie hipotetycznych, maksymalnych ustawień, które mogą być technicznie osiągalne, ale nie są przewidziane w danym przedsięwzięciu.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej O. w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 23 lipca 2020 r. sygn. akt IV SA/Po 770/19 w sprawie ze skargi M. W. i Z. W. na decyzję Wojewody Wielkopolskiego z dnia 25 czerwca 2019 r. nr IR-IV.7721.200.2019.3 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 23 lipca 2020 r., sygn. akt IV SA/Po 770/19 oddalił skargę M. W., Z. W. (dalej jako "Skarżący") na decyzję Wojewody Wielkopolskiego z dnia 25 czerwca 2019 r. nr IR-IV.7721.200.2019.3 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej [...] wraz z wewnętrzną linią zasilającą (z zestawu akumulatorów) na działce ewidencyjnej nr [...] w J..

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym w sprawie.

P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: "inwestor") wystąpiła do Starosty Nowotomyskiego z wnioskiem o zatwierdzenie projektu budowanego i udzielenie pozwolenia na budowę ww. inwestycji. Do wniosku dołączyła projekt budowlany, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz ostateczną decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego Nr [...] wydaną w dniu [...] czerwca 2018 r. przez Burmistrza Nowego Tomyśla. Następnie na wezwanie organu inwestor uzupełnił projekt budowlany (w projekcie budowlanym został zmieniony sposób zasilania stacji bazowej z zasilania z sieci elektroenergetycznej E. Sp. z o.o. na agregat prądotwórczy - zestaw akumulatorów), przedłożył ostateczną i prawomocną decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego z 27 czerwca 2018 r. Inwestor wskazał, że nie ma obowiązku przedłożenia ekspertyzy wskazującej na szkodliwy wpływ stacji bazowych na życie i zdrowie ludzi lub zwierząt, jeżeli stacje te są lokalizowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zauważył, że w rzeczywistych warunkach poziomy pól elektromagnetycznych wokół stacji bazowych są bardzo niewielkie - poniżej 0,02 W/m2, a emitowane przez telefony komórkowe wielokrotnie wyższe, rzędu 0,1 - 1 W/m2.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00