Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 7610/21

Administracyjne postępowanie

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lipca 2021 r. sygn. akt VIII SA/Wa 459/21 w sprawie ze skargi Gminy O. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 3 lutego 2021 r. nr DIiO-420/451/2015/kb w przedmiocie zmniejszenia kary pieniężnej za odprowadzenie ścieków z naruszeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 15 lipca 2021 r. (sygn. akt VIII SA/Wa 459/21) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy O. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 3 lutego 2021 r. w przedmiocie zmniejszenia kary pieniężnej za odprowadzanie ścieków z naruszeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym, podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 30 marca 2012 r. Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wymierzył skarżącej Gminie administracyjną karę pieniężną w kwocie 27197 zł za odprowadzanie do środowiska ścieków z oczyszczalni ścieków w L. w 2009 r. z naruszeniem warunków pozwolenia wodnoprawnego. Pismem z 27 marca 2015 r., uzupełnionym pismami z 19 i 27 maja 2015 r., skarżąca Gmina poinformowała o zrealizowaniu działań naprawczych przy oczyszczalni ścieków i wystąpiła o zmniejszenie wysokości kary pieniężnej. Decyzją z 29 maja 2015 r. Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, na podstawie art. 319 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r., poz. 1219 ze zm., dalej jako: P.o.ś.) orzekł o zmniejszeniu, o sumę środków własnych wydatkowanych na działania naprawcze oczyszczalni ścieków, kary pieniężnej wymierzonej w wysokości 27197 zł do kwoty 26088 zł. Organ I instancji uznał, że środkami własnymi wydatkowanymi na realizację działań naprawczych były te, co do których przedstawiono faktury na kwotę 29235,64 zł. Kwotę tę zaliczono na poczet kary w wysokości 28127 zł orzeczonej decyzją z 28 marca 2012 r. za naruszenie warunków odprowadzania ścieków w 2010 r. i kara ta została zmniejszona do kwoty 0 zł, co stanowiło odrębny przedmiot postępowania. W związku z tym pozostającą do rozliczenia kwotę 1108,64 zł zaliczono na poczet kary orzeczonej decyzją z 30 marca 2012 r., którą zmniejszono do kwoty 26088 zł. Organ wskazał, że wydatki poniesione na wynagrodzenia pracowników prowadzących działania naprawcze na oczyszczalni nie zostały właściwie udokumentowane, gdyż na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego nie było możliwe ustalenie faktycznie wydatkowanych środków ani odniesienie się do czasu pracy i formy zatrudnienia pracowników urzędu, dodatkowo wynagrodzonych za pracę na oczyszczalni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00