Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 marca 2023 r., sygn. III OSK 1560/21

Żołnierze zawodowi

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych A. M. oraz Prokuratora Okręgowego w Poznaniu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 25 kwietnia 2019 r. sygn. akt II SA/Po 1124/18 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Prokuratora Okręgowego w Poznaniu z dnia 3 grudnia 2018 r. Nr PO V WO.1122.1.5.2018 w przedmiocie dodatku wyrównawczego oddala skargi kasacyjne.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 25 kwietnia 2019 r. sygn. akt II SA/Po 1124/18 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Prokuratora Okręgowego w Poznaniu z 3 grudnia 2018 r. Nr PO V WO.1122.1.5.2018 w przedmiocie dodatku wyrównawczego, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżoną decyzję (pkt I) oraz zasądził od Prokuratora Okręgowego w Poznaniu na rzecz skarżącego kwotę 480 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt II).

Sąd pierwszej instancji przyjął, że skarga zasługiwała na uwzględnienie, jednak nie z powodu wszystkich zawartych w niej zarzutów. W pierwszej kolejności Sąd stwierdził, że organy orzekały według swojej właściwości. Odnosząc się do meritum sprawy Sąd wskazał, że podziela stanowisko skarżącego w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 43 § 2 ustawy z 28 stycznia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o prokuraturze (Dz. U. poz. 178) zwanej dalej "ustawą – Przepisy wprowadzające" w związku z art. 124 § 5 Prawa o prokuraturze. Organ błędnie ustalił wysokość dodatku wyrównawczego na podstawie wynagrodzenia zasadniczego według czwartej stawki wynagrodzenia zasadniczego, podczas gdy skarżący powinien był otrzymać wspomniany dodatek obliczony według piątej stawki wynagrodzenia zasadniczego. Z art. 43 § 2 ustawy – Przepisy wprowadzające wprost wynika, że okres pracy lub służby na stanowisku prokuratora wojskowej jednostki organizacyjnej prokuratury zalicza się do okresu wymaganego do uzyskania wynagrodzenia zasadniczego w stawce wyższej na stanowisku prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury lub odpowiednio do kształtowania składników uposażenia. Jako pozbawiony racjonalnych podstaw Sąd ocenił pogląd organu, iż art. 43 § 2 Przepisów wprowadzających odnosił się wyłącznie do prokuratorów wojskowej jednostki organizacyjnej prokuratury, którzy skorzystaliby z prawa sprzeciwu od powołania, o którym mowa w § 1 tego przepisu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00