Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 marca 2023 r., sygn. III OSK 3321/21

Żołnierze zawodowi

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego w Poznaniu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 lipca 2020 r. sygn. akt II SA/Po 1045/19 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Prokuratora Okręgowego w Poznaniu z dnia 16 października 2019 r nr PO V WO.1122.1.23.2019 w przedmiocie dodatku wyrównawczego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Prokuratora Okręgowego w Poznaniu na rzecz A. M. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 22 lipca 2020 r. sygn. akt II SA/Po 1045/19 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Prokuratora Okręgowego w Poznaniu z 16 października 2019 r nr PO V WO.1122.1.23.2019 w przedmiocie dodatku wyrównawczego, na podstawie art. 145 § 1 pkt 2 i art. 135 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) dalej "p.p.s.a." w zw. z art. 156 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.) dalej "k.p.a." stwierdził nieważność zaskarżonej decyzji i poprzedzającej ją decyzji Prokuratora Rejonowego Poznań – Grunwald w Poznaniu z 11 września 2019 r. nr PR 117.14.2019 (pkt I) oraz zasądził od Prokuratora Okręgowego w Poznaniu na rzecz skarżącego kwotę 480 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt II).

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że przed przystąpieniem do merytorycznej oceny konieczne było rozważenie, czy w sprawie orzekał organ właściwy do wydania decyzji. Konsekwencją stwierdzenia rozpatrzenia sprawy przez organ niewłaściwy jest bowiem stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji. W ocenie Sądu sytuacja taka miała miejsce w niniejszej sprawie. Przedmiotem analizy jest decyzja w sprawie przyznania skarżącemu, prokuratorowi byłej Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Poznaniu, a obecnie prokuratorowi Prokuratury Rejonowej Poznań – Grunwald w Poznaniu, dodatku wyrównawczego. Z art. 31 § 1 i § 2 pkt 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2016 r. poz. 178) wynika, że 4 kwietnia 2016 r. zniesiono wojskowe jednostki organizacyjne prokuratury: Naczelną Prokuraturę Wojskową, wojskowe prokuratury okręgowe i wojskowe prokuratury garnizonowe. W powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury można utworzyć komórki organizacyjne właściwe w sprawach wojskowych – działy do spraw wojskowych w prokuraturach rejonowych. Natomiast stosownie do art. 32 ww. ustawy, obowiązki i uprawnienia Naczelnego Prokuratora Wojskowego, wojskowych prokuratorów okręgowych i wojskowych prokuratorów garnizonowych w sprawach wynikających z ustawy z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych przejął Prokurator Generalny. Nie do zaakceptowania jest stanowisko, że art. 32 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze ma charakter przejściowy i wywodzona z niego kompetencja Prokuratora Generalnego ustała z datą przeniesienia skarżącego na stanowisko prokuratora Prokuratury Rejonowej Poznań – Grunwald w Poznaniu. Nie można też uznać, że organem właściwym do wydania decyzji o przyznaniu skarżącemu – prokuratorowi do spraw wojskowych dodatku wyrównawczego, jest Prokurator Rejonowy Poznań-Grunwald w Poznaniu jako prokurator przełożony, o którym mowa w art. 24 § 3 i § 4 ustawy z 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2019 r., poz. 740). Brak jest podstawy do wywodzenia tego uprawnienia organu z treści art. 104 ust. 1 ustawy z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, ze zm.), gdyż przepisem szczególnym, o którym mowa w art. 104 ust. 1 jest właśnie art. 32 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00