Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 3749/21
Dostęp do informacji publicznej
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2020 r. sygn. akt II SAB/Wa 194/20 w sprawie ze skargi T. K. na bezczynność PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 10 września 2019 r. o udostępnienie informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną. 2. oddala wniosek T. K. o zasądzenie kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 23 września 2020 r. sygn. akt II SAB/Wa 194/20 wydanym w sprawie ze skargi T. K. na bezczynność PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie w przedmiocie rozpoznania wniosku z 10 września 2019 r. o udostępnienie informacji publicznej, na podstawie art. 149 § 1 pkt 1 i § 1a ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) dalej "p.p.s.a." zobowiązał PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą Warszawie do rozpoznania wniosku skarżącego T. K. z 10 września 2019 r. w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy (pkt 1), stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (pkt 2), oddalił skargę w pozostałym zakresie (pkt 3) oraz zasądził od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie na rzecz skarżącego T. K. kwotę 100 zł, tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 4).
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że wnioskiem z 10 września 2019 r. skarżący zwrócił się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, zwanej dalej "Spółką", o udzielenie, informacji dotyczących przystanku "Warszawa Koło" (linia kolejowa nr 20; na wysokości ulic Radziwie i Obozowej), w tym m.in. w punkcie 4 wniosku o udostępnienie ekspertyzy (lub ekspertyz) zamówionych lub wykonanych przez PKP PLK S.A., będących częścią prac przygotowawczych, projektu pn. "Modernizacja linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa-Gołąbki / Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska)", prowadzących do ustalenia lokalizacji i powstania przystanku kolejowego "Warszawa Koło" w aktualnej lokalizacji. Sąd nie podzielił stanowiska Spółki, że informacje wnioskowane w pkt. 4 wniosku nie mają charakter publicznego w rozumieniu ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1764) zwanej dalej "u.d.i.p." Wnioskowane ekspertyzy zawierają informacje dotyczące realizacji zadania publicznego oraz dysponowania mieniem publicznym. W ocenie Sądu pierwszej instancji fakt realizacji zadania publicznego przy wykorzystaniu objętych wnioskiem ekspertyz przesądza, że ich treść stanowi informację publiczną. Mając powyższe na uwadze, Sąd pierwszej instancji przyjął, że Spółka pozostaje w bezczynności w zakresie żądania zawartego w punkcie 4 wniosku o udostępnienie informacji publicznej z 10 września 2019 r., która to bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.